Hej!

vi har på tre sidor av huset ett gammalt gunnebostängsel som rostat sönder helt. De flesta stolparna är rostiga men hela och sitter ordentligt fast. Ett par tre stolpar har rostat sönder och på ett ställe sitter det trästaket istället för nät.

Det som skulle behövas göras är att få ett enhetligt staket men vad blir enklast, sätta upp nytt nät eller göra om det till ett trästaket med liggande "pinnar" (i brist på bättre ord)?
Vad ersätter jag de sönderrostade stolparna med?
Hur behandlar jag de kvarvarande stolparna på bästa sätt för att förhindra rosten att äta upp dem?
 
Enklast? Nät. Stolparna kan skrapas, rensas med vinkelslip o stålborste. Målas med rostskyddsfärg och sen kulör.

Men det är min personliga åsikt.
 
Såg ett enkelt och billigt staket av 28x120 trallvirke. En stående bräda var fäst i en gammal stolpe (precis sådan som du har). Sedan var det skruvat två rader med liggande brädor, precis som ett klassiskt staket. Förutom enkelt och billigt var det riktigt snyggt också! Ca 1 m högt.
 
gullegrizen skrev:
Såg ett enkelt och billigt staket av 28x120 trallvirke. En stående bräda var fäst i en gammal stolpe (precis sådan som du har). Sedan var det skruvat två rader med liggande brädor, precis som ett klassiskt staket. Förutom enkelt och billigt var det riktigt snyggt också! Ca 1 m högt.
Du får gärna skissa lite eller lägga ut några länkar?
 
kamilenski skrev:
Du får gärna skissa lite eller lägga ut några länkar?

ja gör gärna det!
Det lät intressant men jag har lite svårt att se det framför mig.

Vi är nämligen inne på att sätta trä istället för nät. har varit ute och slagit och misshandlat stolparna lite till och de sitter som berget så jag vill nog helst ha dem kvar. Inte heller var de i så dåligt skick som vi trodde, mest bara lite ytrost men långt ifrån så djupgående eller så utbrett som vi trodde vid en första anblick
 
gullegrizen skrev:
Såg ett enkelt och billigt staket av 28x120 trallvirke. En stående bräda var fäst i en gammal stolpe (precis sådan som du har). Sedan var det skruvat två rader med liggande brädor, precis som ett klassiskt staket. Förutom enkelt och billigt var det riktigt snyggt också! Ca 1 m högt.
Eller vänta nu tror jag att jag fattar (skyller på värmen!!), de hade alltså satt en stående bräda på stolpen och sedan skruvat i den då eller? Funderar på hur man lättast fäster en träbräda i en rund metallstolpe...
 
Gurkan4 skrev:
Eller vänta nu tror jag att jag fattar (skyller på värmen!!), de hade alltså satt en stående bräda på stolpen och sedan skruvat i den då eller? Funderar på hur man lättast fäster en träbräda i en rund metallstolpe...
Borrar genom brädan o stolpen. Uppe o nere. Genomgående skruv + mutter.
 
kamilenski skrev:
Borrar genom brädan o stolpen. Uppe o nere. Genomgående skruv + mutter.
Haha jo jag kände mig lagom dum när jag alldeles själv insåg att det finns ju ett genomgående hål uppe på stolpen och ett nere... där nätet har suttit fast :rolleyes:
 
Den stående trallbrädan var fastskruvad i stolpen med genomgående skruv och mutter, 2 st per stolpe. Sedan var de liggande brädorna skruvade i denna, såg ut som vanlig trallskruv 55 mm. Stålstolpen syntes inte utifrån gatan, det såg ut som om den stående trallen var nerslagen i marken. Ska försöka knäppa en bild vid nästa förbipassering.
 
Vad tycker du själv är snyggast? Ett staket ska ju klara några år och kan vara värt att lägga några timmar extra på.
 
Stålstolpen stack upp ca en halvmeter. Den stående trallbrädan ca 1 m hög. Sedan var det tre liggande trallbrädor, en strax ovanför mark, en på mitten och en i toppen. Den nedre och den mittre trallbrädan täckte skruvarna som den stående trallbrädan var fäst i stolpen med.
 
Tack ni!

Det blir nog inte förrän nästa vår det kommer upp trä så vi har ju gott om tid att fundera på hur vi ska göra. i år blir det bara det tråkiga, riva ner rostigt trasigt nät, fixa till stolpar, gräva upp stumpar från de trasiga.

Det enda vi är överens om är tre liggande brädor, våra stolpar är 1 m höga och vi vill ha en längst upp, en mitt på och en strax ovan mark. Sen får vi se vad som är enklast att göra. det lutar åt att vi sätter trä på utsidan av stolpen eftersom det redan finns förborrade hål för att fästa och sedan skruva tvärbrädorna i den stående. Annars måste vi göra 4 nya genomgående hål i varje stolpe och det är 22 stolpar och då 88 hål som ska borras i rätt så rejäla metalstolpar :)

men tack för all hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.