Hej.

Jag har sökt men inte hittat svar som passar detta ärende.

Ett fall där det råder byggförbud. Men gäller det även för friggebod? Man ska ju inte behöva bygglov då, men ett förbud kanske är "hårdare".

Det är en stor tomt, avsides men kommunen vill gärna ha marken...

/L
 
Mikael_L
Friggebod får endast uppföras där det redan finns ett bostadshus.
Dessutom i dess närhet, dvs du kan inte sätta friggeboden 1km från bostadshuset ifall det nu skulle vara en jättestor fastighet.
 
Oj, inte så stor tomt. ;-)
Det finns bostadshus i närheten och en gammal friggebod som vi tänkte byta ut.
Men eftersom det är byggförbud så var vi osäkra, och kommunen brukar klaga på det mesta.
/L
 
Mikael_L
Ja då vet jag inte mer.
Det finns några forummedlemmar här som brukar vara rätt vassa på regelverken, hoppas du får ett mer uttömmande svar.
 
Jag kan int ese att det skulle finnas något hinder att bygga en friggebod där det är "byggförbud" (prickmark?) Speciellt inte om det på platsen tidigare funnits en friggebod.
Förutsatt dock att man uppfyller övriga krav på friggebod (placering, total byggnadsyta, avstånd till grannen etc)
 
Måste väl bero en del på vilken typ av byggförbud det handlar om? Om skälet till byggförbud är att området ha en hög k-märningsklass (finns områden där man nästan måste ha bygglov för att ta fram gräsklipparen) så tvivlar jag på att man får bygga en friggebod hur som helst, samma sak om det finns ett fornminne.
 
Om jag har förstått saken rätt så kan kommunen i en detaljplan kräva bygglov även för friggebod. Det är enda sättet att förhindra friggebodar. Kolla vad som står i detaljplanen.
 
looptroop skrev:
Oj, inte så stor tomt. ;-)
Det finns bostadshus i närheten och en gammal friggebod som vi tänkte byta ut.
Men eftersom det är byggförbud så var vi osäkra, och kommunen brukar klaga på det mesta.
/L
Är bostadshuset i "närheten" på samma tomt?

Hur yttrar sig förbudet du pratar om? Är det prickad mark eller något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.