Sitter här och försöker välja fönster och undrar vilka är fördelarna resp nackdelarna med att ha fast 3-glas eller kopplat 2+1?
 
Oproffsigt tyckande  ;): Skall man ha spröjs ger kopplade fönster merarbete avseende tvätt (såvida man inte gillar att tvätta fönster); underhåll av trä't måste göras även mellan fönstren. Jag själv har trivts med kopplade fönster och har en känsla av att de både ger bättre isolering samt är billigare att byta ut när garantin gått ut och kondens kryper in.

Okopplade treglasisolerfönster är tuffare, snyggare och passar bättre i nybyggt modernt hus, speciellt om man har stora fönsterpartier. Fönstertvätten mycket smidigare. Men, som sagt, dyrare att åtgärda den dagen kondens dyker upp.
 
Hej!
Vill du ha äkta spröjs så gäller kopplade fönster annars så är 3-glas i fast eller öppningsbart bättre ,då gäller utanpåliggande fukspröjs!
Ett kopplat fönster har också alltid kittad spröjs och kan inte tillverkas fast då man måste putsa mellan bågarna.
Koppade fönster blir alltid lite mer arbetade än mordena 3-glasfönster har jag uppfattning om.
Lena
 
Håller med Lena. Man brukar hävda att 2+1 glas håller litet bättre än 3-glas eftersom det i 1+2 blir mindre temperaturdiff mellan ytorna på de förseglade glasen.
 
själv skulle jag välja 3-glas fönster. bara för att jag är lat o inte gillar att tvätta.
man långsiktigt så är 2-glaskasetten billigare o byta & ett 2 +1 fönster har bättre möjligheter att koma ner i lägre u-värde
 
Vi körde ett 2 glas isoler med fasta spröjs från Tanumsfönster (kulturserien), visserligen lite "fusk" då spröjsen är limmade mot glaset och inte kittade.
Jag gillar inte lösspröjs men är heller inte så road av fönsterputsning så det här blev en bra kompromiss.
Man får ett snyggt fönster i klassisk stil med hyggliga prestanda, dessutom färre glas och en lite nättare båge än 2+1 eller 3 glasvarianterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.