Rivit det gamla kallskafferiet från slutet på 50-talet. Enligt uppgift från annan boende så innehåller ventröret asbest. Själva röret ser eternitliknande ut, men isoleringen har jag inte kunnat identifiera. Den övre isoleringen ser ut lite som grå gullfiber. Den undre är vassliknande. Det har dammat ordentligt från skafferiet när jag tog bort det och är naturligtvis lite orolig att det är asbestisolering. Någon som har en idé om vad det kan vara?

HAr inga planer på att riva bort ventkanalen, däremot undrar jag om det är lämpligt att täta kanterna med fogskum för att förhindra att det dammar mer än det gjort?

http://www.ladda-upp.com/bilder/54005/asbestisolering-
 
Det är oerhört sällan man stöter på asbest som isolering i ventkanaler eller runt om dom.
Oftast brukar det vara gammal äckel gullfiber som blivit skitig och dammar som attan.
Asbest isolering har jag för mig brukar vara rätt styv av sig och påminner lite om glasfiberstruktur.Gråvit till färgen.
Har stött på det en gång i en gammal skola där man hade kondensisolerat kanaler invändigt med den.
Men eternit kanalen som sitter där innehåller asbest, och gör ingen skada så länge du inte bryter eller sågar sönder den.
Träullen som är nedanför innehåller väl knappast asbest.
Fast man ska väl aldrig säga aldrig då det mesta nuförtiden innehåller något skadligt. Asbest,pcb o dyl.
 
Anna_H skrev:
Jag tycker det ser ut att kunna vara asbest. Googlade lite, här finns en del bilder att jämföra med:
[länk]
Dom bilderna visar ju vattenrör med asbestisolering. Dom är väldigt vanliga.
Men ventilationskanaler med asbest runt är inte vanligt förekommande.
 
Tack för svar. Vad finns isoleringen där för? Släppa igenom kondens? Skulle det bli ett problem om man satte fogskum runt kanterna för att stänga in isoleringen?
 
fogskum skulle hålla skiten på plats,så du slipper det,oavsett vad det är
 
Isoleringen som är "vassliknande" är cementbaserade träfiberskivor och helt ofarliga. Tillverkaren heter träullit, googla och kolla så får du se. Kan inte lova men... röret innehåller med största säkerhet asbest. Sitter röret där det sitter är det ingen fara, men om man börjar riva i det och röret går sönder... dammet som då uppstår är inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.