Hej,
Vad är bäst vid infästning av stolpar i plint.

Att ställa stolpen på plint med papp under eller låta stolpen bära på bultarna och ha typ 1 cm luft mellan stolpe och plint?

Detta gäller vid trädäck utan tak.

Tack på förhand.
 
1 cm luft är bättre.
 
Ja, jag känner väl också att hänga stolpen i luften i två M10 genomgående bult måste vara bättre än att vatten kan lätt komma upp i ändträ.

Tack för svar.
 
Jag hade först en cm glipa men ändrade till tjärpapp då det kändes betydligt tryggare och stabilare. Stolparna är NTR A ändå och kan stå under vatten, så risken för att de skulle bli dåliga är väldigt liten hur man än gör.
 
T
Man kan ju ha stolpfot om man är osäker men annars bör regeln vara att bärande alltid ligger på och inte hänger i skruv. Har sett hängande stolp i staket och tom där har det börjat släppa och då snackar vi inte om att altanstolp bär en hel altan och ett ev sällskap människor, för att inte tala om ifall du ska ha tak också. Risken är att tyngden på skruvarna får en klyvverkan på stolpen så lägg kloss an alla ggr på en altan eller bärande konstruktion. Idag har regelplint ofta en metallplatta som fuktspärr. själv la jag u-papp på metalplattan o stolp kloss an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.