Hej

Tänkte hör om det är möjligt att ta bort puts från en putsad tegelvilla?

Kan man typ blästra bort det eller något sådant?
Kommer det bli bra och se ut som en tegelfasad eller blir det fult efter borttagning?


Det är så att det är sprickor på några ställen, lite sättningar och lite från rostiga armeringsjärn.
Att laga och sen putsa om känns dumt, för behöver man laga igen måste man putsa om minst en helvägg för att det inte ska se för gräsligt ut.


Tacksam för råd
 
Det är nog ganska slarvigt murat om det är gjort för putsning från början, kanske blandat olika stenar och färger för att få det så billigt som möjligt.
Sättningar och rostiga järn kommer ju synas ändå bättre sen när putsen är nertagen tyvärr.
 
okej, jag vet inte när det putsades.
Det är inte någon tjock puts för man ser teglen tydligt.
Jag har rivit en del och alla tegel är av samma färg, röda.

Men om man tar bort putsen och skrapar fogerna och lägger i nytt bruk så borde det väll bli bra eller?

Om någon fog sedan spricker eller trycksut så kan man ju laga det med nytt bruk.

Är det putsat så ska först putsen bort, sen fogen och sen ska det putsat i nytt, vilket alltid får annan struktur och färg.


Eller tänker jag helt fel?
 
turmenator skrev:
okej, jag vet inte när det putsades.
Det är inte någon tjock puts för man ser teglen tydligt.
Jag har rivit en del och alla tegel är av samma färg, röda.

Men om man tar bort putsen och skrapar fogerna och lägger i nytt bruk så borde det väll bli bra eller?

Om någon fog sedan spricker eller trycksut så kan man ju laga det med nytt bruk.

Är det putsat så ska först putsen bort, sen fogen och sen ska det putsat i nytt, vilket alltid får annan struktur och färg.


Eller tänker jag helt fel?
Det finns några lite större bekymmer. Det är som sagt antagligen slarvigt murat eftersom att det ändå skulle putsas (om nu inte putsen tillkommit på senare tid dvs) och då kommer det aldrig att bli snyggt att se på. Visst, på håll kanske det ser okej ut men inte när man kommer nära och ser alla petringar, stora fogar och ojämna skift.

Ett annat bekymmer är att stenarna kommer att vara smutsiga av bruk. Det kanske går att tvätta med saltsyra men det är inte så kul att jobba med och det blir inte direkt rent heller.

Sen när du fogar finns alltid risken att dom lossnar i frostsprängningar. Skulle det bli så (jag tror inte det) så är det bra om man kan laga detta så snabbt som möjligt, annars sprider det sig likt karamellfärg och mer fog kommer att lossna. Värt att tänka på är också att det är förbannat tråkigt att foga.
 
Det där ser inte ut som någon gammal putsfasad. Kanske har man valt att putsa över teglet i stället för att bättra fogarna?

Hur gammalt är huset?
 
S
fin sättningsskada du har på bilden
 
Hej
Huset är från 1937 och jag tror att putsen är gjord betydligt senare, men är inte säker.
Jo jag har skickat en bild till ett "proffs" och han skrev att det verkar vara en sättningsskada och att
det var bara att rensa halva fog djupet från gammal fog och lägga i ny med hydrauliskt kalkbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.