Jag ska byta ut köksblandaren mot en ny hade jag tänkt. Den nya är en Gustavsberg och den har nåt slags anslutningar som är som släta rör, 10 mm i diameter (enligt instruktionen) och sexkantiga på insidan.

Jag antar att jag behöver nåt slags skruvkoppling för att få på dessa på befintliga rör, men vad är det för koppling jag ska leta efter? Finns det något namn eller har någon lust att peka ut lämplig hos t.ex. Classe, Jula eller liknande?
 
Mikael_L
Jag är inte så duktig på det, själv ställer ja tusen VVS-frågor på forumen just nu.

Men vad du ska ha till rören på blandaren är en 10mm klämringskoppling.

Ev ska du ha stödhylsa i röret också, det beror på hur mjukt det är.


Men sen ska det väl passa mot någon annan dimension "i andra änden".
 
Redigerat:
  • Gilla
Remun
  • Laddar…
Avslutningen till blandaranslutningen kan räknas som ett hårt rör och behöver inte stödhylsa. I övrigt är ansluter du som vanligt med en klämringskoppling. Som du redan sett är insidan på avslutningen av slangen 6-kantig och du kan omöjligt få in en stödhylsa ens om du skulle
vilja.
 
Precis så där ser den ut. Jag har tagit en bild som visar hur det ser ut idag, kanske är det så att jag redan har rätt kopplingar, jag får väl skruva loss och kolla helt enkelt.
 
  • IMGP3128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan hända att du bara behöver stödhylsor eller förminskningshylsor. Vad är det för diameter på rören? Är det 10mm och nya blandaren ser ut som på ritningen jag lagt innan, är det bara hylsor du behöver.
 
kamilenski skrev:
Är det 10mm och nya blandaren ser ut som på ritningen jag lagt innan, är det bara hylsor du behöver.
Och nya klämmringar.
 
Daniel78 skrev:
Och nya klämmringar.
Faan. Jag skrev fel. Det är klämmringar... Inga hylsor...
 
Mikael_L
Går det alltid att blanda delar av olika fabrikat i en klämringskoppling?
Jag trodde inte det ...
 
Mikael_L skrev:
Går det alltid att blanda delar av olika fabrikat i en klämringskoppling?
Jag trodde inte det ...
Jag är inte VVSare men kopplade många VVS installationer. Det funkade alltid. Det kan KANSKE bli problem om man använder förminskningar. Men vanliga klämringar har jag blandat som galen. Tätt varenda gång. Det är nästan viktigare att göra rören rena. Och brukar/de smörja lite med VVS pasta
http://www.vvsonnet.se/locher-pasta-tub-p-5260.html .
 
Tack för era svar, det är samma dimension på rören i den gamla och nya blandaren, så jag testar med att bara köpa nya klämringar.

En annan, lite halvt relaterad fråga: Själva blandaren sitter fast med en avlång mutter (13 mm), men den sitter ju rätt jäkligt till, så det är omöjligt att komma åt med en vanlig nyckel. I instruktionen visar de ett verktyg med en 13 mm hylsa på ett flexibelt skaft, var hittar jag ett sånt verktyg? Jag har kollat Classe och Jula, men hittar inget liknande. Det känns ju inte som att det borde vara så värst udda.
 
Mikael_L skrev:
En sån här funkar kanske?
[länk]
Den är bra. Men ibland svårt att komma åt med. De flesta spännanordningar har en vanlig gängstång i mitten med en plats för skruvmejsel. Då räcker det att skruva ut den.
 
Mikael_L skrev:
Går det alltid att blanda delar av olika fabrikat i en klämringskoppling?
Jag trodde inte det ...
Det finns olika fabrikat på klämmringar, och ringarna ser lite olika ut (olika vinkel), så jag brukar inte återanvända kopplingar ifall inte klämmringarna ser likadana ut, men ifall det håller tätt eller inte ifall man använder fel klämmringar vågar jag inte svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.