Hejsan!

Vad är det för praktisk skillnad mellan en kopplingsdosa och en takdosa? Får takdosa ersättas av en kopplingsdosa?

Mvh

/Jake
 
metallbleck ingjutet i dosa att skruva fast den i tak som klarar ca 15kg saknas i kopplingsdosa,kanske nåt mer
 
I en takdosa sitter det en plåt som har med upphägningen av armaturen att göra, i en kopplings dosa finns bara en plastring för skruvarna till tex lock, dvs att det inte går att använda kopplingsdosa till takdosa.
 
glömde,...du har ju andra skruvar i lamputtagen har för mig m4 de finns ju inte heller bussningar för det i en kopplingsdosa
 
Mikael_L
Enk Projektet skrev:
I en takdosa sitter det en plåt som har med upphägningen av armaturen att göra, i en kopplings dosa finns bara en plastring för skruvarna till tex lock, dvs att det inte går att använda kopplingsdosa till takdosa.
Går och går ...
Man får skruva en krok i taket bredvid dosan och sen dra kabeln från ett sådant här uttag.
107531-4.jpg

Men jag ser verkligen inte någon finess med att skippa takdosan, då har man ju all funktionalitet garanterad.
 
Dessutom svårare att få fast en kopplingsdosa i taket jämfört med en takdosa.

//Patrik
 
Ok. Tack för svar.
 
Mikael_L skrev:
Går och går ...
Man får skruva en krok i taket bredvid dosan och sen dra kabeln från ett sådant här uttag.
[bild]

Men jag ser verkligen inte någon finess med att skippa takdosan, då har man ju all funktionalitet garanterad.
Det går utmärkt att sätta dit takuttaget i kopplingsdosan pga att det är samma c/c mått, problemet är bara att om armaturen är tung kommer plast ringen att hoppa ur.
 
Och en takdosa SKA kunna bära en last av 15 kg
 
  • Gilla
lasa7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.