Hej!

Vi har köpt en byrå från IKEA enligt följande(fortfarande nedpackad) (Hemnes) : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00067830

Den färg vi har köpt heter svartbrun, tanken är dock att vi ska måla den vit(samma färg som birkeland serien). Vad jag förstår så är det skumgummi roller som gäller med halvblank vit färg?

Behöver jag köra med någon grundfärg på detta först eller är det bara till att måla? Och vilken färg är att rekommendera? Kanske ni har koll på vilken nyans det är som gäller?

Jag vet att den finns i vit men då är det tyvärr inte massivt vilket den vi nu köpt är.

Alla råd är välkomna.

Notera att vi bor i mindre lägenhet så troligen kommer detta målas på balkongen.

MVH
 
Redigerat:
Självklart har vi stött på problem :

Vi har gjort följande steg

1. Rubba upp befintlig yta med handslip

2. Lacka en av delarna med kvistlack, detta gick dock inget vidare då kvistlacken är som honung och därmed gjorde ytan väldigt ojämn, dessutom så bet inte handsanpaper maskinen på lacken utan smälte den snarare.

3. Vi valde att hoppa över kvist lacken helt och började måla den vita färgen (vatten baserad lack färg) med roller direkt. När färgen torkat efter ett lager så körde vi med slipen igen men problemet är att färgen kommer av extremt lätt och den beter sig lite som gummi?

4. Vi har nu målat 2 lager men fortfarande råkat vi ut för att färgen lätt åker av ner till betsen om den råkar stå o torka sig fast i något annat?

Detta är första gången vi ger oss på målning och har såklart frågat runt lite innan vi påbörjade jobbet. Tanken är att sista 2 lager ska målas med skumgummi roller för att få en jämn yta.

Vad gör vi för fel?
 
Om man inte kan slipa ytan så att den blir matt lär du aldrig få färgen att fästa.
Efter slipning bör du också tvätta ytan med målartvätt.
Man kan väl testa häftgrund som är en grundfärg som ska kunna användas på blankare ytor, men har inte testat själv.
Gäller också att låta färgen torka ordentligt innan man ger sig på den med slippapper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.