Ska totalrenovera vind/övre plan i sommar och funderar på att samtidigt passa på att förbereda för rördragning mellan källaren och upp till tak. Har ack med solslinga i källaren. Nu min fråga: Jag behöver bygga in rören i trummor och schackt. Tänkte i framtiden köra med isolerade flexibla rör mellan ack och solfångarna. Funderar nu på om man kan bygga i rören i nåt "ytterrör" som man sedan kan dra i solfångarrören i när det blir aktuell. Eller ändå lägga dom i nåt skyddsrör. Funkar det? Vad ska man i så fall ha för rör som "ytterör", avloppsrör? 110 cm eller 70 cm? Vent/plåt rör 100 mm? Ska man dra i solfångarrören direkt eller går det att dra i dom i efterhand? Hur mycket bygger såna där islolerade flexibla rör, dvs. dimension?

Nån som gjort nåt liknande?
 
Köp vanliga 15mm hårda de räcker till de flesta villainstallationer, isolera med rätt isolering bara samt löd dem så ska det fungera prima.
 
Jag satte fast 100 mm ventrör klädd och tejpad med sån där isoleringsstrumpa genom isoleringen från innertaket till yttertaket. Ett år senare drog vi lunarflex kopparrör där. Avloppsrör funkar nog oxå om du bara får fast det ordentligt. Man får vara lite våldsam för att få igenom värmerören. Särskilt om de ska böjas samtidigt. Lycka till.
 
Hårda kopparrör funkar inte i mitt fall när jag ska dra igenom dom i efterhand, därför blir det såna där flexibla rör. Låter som det blir tajt med 100 mm vent-rör... Ska fundera och se hur många och kraftiga böjar det blir. Har jag tur kan det bli ett mer eller mindre rakt rör från källare upp till taket (med en 30 graders för att gå upp i taklutningen).
 
Hej det fungerar fint med markrör till kabel. De är lätta att böja, går snabbt att installera med hålband. Finns billigt på Rinkaby.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.