Det visade sig att vårt avlopp inte låg där vi trodde utan sneddar in under vår grannes utbyggnad. Det går inte att gräva nån annanstans utan rejält med sprängning. Vi har servitut på avlopp och vatten. Avloppet är 50 år och tillbyggnaden 45. Vare sig säljare eller granne har informerat att avloppet ligger så illa. Någon som har en idé?
 
Vad är problemet? Behöver du byta ngt? Delar du idag trekammarbrunn med grannen?
 
problemet är att avloppet måste grävas om och det går inte. Är det bara mitt problem, eller har granne eller säljare något ansvar?
 
G
Är det ett avloppsrör som går till en stamledning, eller är det infiltrationen från eran anläggning?
 
Är det bara ett rör som ska in under grannens hus? Är det möjligt att gräva från två håll och skjuta in ett rör?
 
rören är knäckta (och så även jag), så vi måste gå en annan väg. Men det jag undrar är egentligen om jag ska gå och vara sur på nån eller om det bara är att ta ett djupt andetag och gilla läget. Eller en djup klunk kanske om jag ska ta er på orden
 
Du mår nog bäst av att gilla läget,

Men hur trycker man rör under vägar?
 
magnu skrev:
Du mår nog bäst av att gilla läget,

Men hur trycker man rör under vägar?
Väg? Det var ju ett hus.
Och jag undrar igen: Hur lång sträcka handlar det om? Några meter eller mycket mer?
 
tio_Pepe skrev:
Väg? Det var ju ett hus.
Och jag undrar igen: Hur lång sträcka handlar det om? Några meter eller mycket mer?
Det finns teknik för att trycka rör under vägar, utan att behöva gräva upp vägen.

Man borde kunna göra på samma sätt här.
 
Skaffa en avloppspump (dvs någon dränkbar pump avsedd att pumpa skit som har knivar som sönderdelar "materialet"), anlägg en brunn och pumpa via klen slang till rätt ställe.

Lätt att gräva ner, inte speciellt dyrt, grannen är glad, du blir glad. Fixat på en helg.
 
Göran.W
Jobbigt läge men är det så att rören är knäckta under huset så är det nog att på något sett ta sig runt nu som gäller. Är rören raka just under huset skulle det kanske gå att trycka nytt rör i det gamla om storleken är rätt.
Sedan tror jag faktiskt att det är den som har huset som är ansvarig då man inte får försvåra för underhåll av saker som finns med på ett servitut. Om det sedan är nuvarande ägare eller en tidigare som gjort fel spelar ingen roll. Har en bekant med komunens rör sneddande under tomten i ett hörn och det va helt OK att bygga mur över rören men den dan komunen behöver fram så gräver de sönder muren va svaret han fick. Även en häck skulle han inte få ersättning för om de måste till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.