Hej
Jag håller på att bygga ut mitt fritidshus med en utstickande del, ca 3 meter bred och 2 meter lång. Taklutningen är nu 18 grader med tegelpannor, Vi vill bryta den lutningen till 9 grader för att den nybyggda delen inte ska bli för låg längst ut. Med tanke på den lilla lutningen - vilken typ av beläggning ska jag välja till taket, kan jag fortsätta med tegelpannor eller ska jag välja plåt?
 
Jag skulle ha lagt bandtäkt plåttak för att veta att det blir tätt, alt papptak men det betyder mer underhåll.
 
Det är olika för olika takpannor vilken lutning de tål. 14 grader är inte ovanligt som lägsta, men så lite som 9 grader tror jag inte blir bra med tegel. Bandfalsat plåttak tror jag blir bäst.

Erik
 
Mikael_L
Mig veterligen finns det inga pannor som är godkända med mindre än 14°.
Och plåttak godkända för < 14° är det också väldigt tunnsått med.

Bandtäckning och papp är väl det som finns.
(Och helsvetsat rostfritt också, förståss, om du är väldigt rik :))
Jag vill minnas att Plannja har ett plåttak godkänt ner till ca 8-9 °. Kolla på deras hemsida.
 
Takpapp är väl det enklaste och billigaste. Det finns för ner till 3 graders lutning.
 
Tack för svaren.
Jag har bestämt mig för att fortsätta med 18 graders lutning och fortsätta med tegel hela vägen, jag tror det blir snyggast och innebär minst problem. Fallet blir ca 6 decimeter i ytterkant och det fungerar eftersom det är ett sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.