Det finns flexslangar, korrekt monterade, men problemet är antingen kompressorn själv eller upphängning. Resultatet är ett mullrande, ganska lågfrekvent ljud som tas upp av bjälklag o sprider sig uppåt men även i sidled på bv.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Det finns flexslangar, korrekt monterade, men problemet är antingen kompressorn själv eller upphängning. Resultatet är ett mullrande, ganska lågfrekvent ljud som tas upp av bjälklag o sprider sig uppåt men även i sidled på bv.

Kjell G
Låter inget vidare tråkigt med oljud men bör gå att lösa på nått vis men på träbjälklag sprider sig ljudet lätt.
 
Tack för svar o intressanta inlägg. Har också haft en del ljud som fortplantar sig o undrar hur flexrör ser ut o mer exakt var de sitter?
/Marcus
 
marcus75 skrev:
Tack för svar o intressanta inlägg. Har också haft en del ljud som fortplantar sig o undrar hur flexrör ser ut o mer exakt var de sitter?
/Marcus
På nyare nibe är det flexslang inbyggt i anslutningarna men på de äldre så monterar man flexslang mellan rören till vp och husets rör system för att undvika att vibrationer från kompressorn ska kunna fortplanta sig till huset. En flexslang kan se lite olika ut men det är en böjlig slang. Nyare vp är tystare än äldre jag hör inget av min vp nu står den i källaren på betonggolv men den hörs inte i rummet ovanför inte i rummet bredvid i källaren heller jag har en nibe 1245 8 kw som jag är riktigt nöjd med hittills.
 
När pumpen blir äldre och kompressorn blir sliten så får du också högre ljud från den, den avger mera lågfrekvent ljud som lätt sprider sig i bjälklag, etc. Så när man byter blir det tystare men det beror inte enbart på att nya pumpar skulle vara så mycket bättre.
Bytte kompressor på vår pump nyligen och då bytte man även torkfilter samt expansionsventilen. Det var en stor skillnad i ljud och första veckan fick jag kolla att pumpen verkligen fungerade. Vissa pumpar som har uppemot 10 år på nacken har troligvis en sämre kompressorerkonstruktion, så vid ett byte får man en nyare pumpkonstruktion avsedd för värmepump. De äldre kunde vara omkonstruerade från att gjorts för kylanläggning.
 
@smurfen72: tack, då kunde jag konstatera att det iaf sitter flexrör på pumpen (nån sort som närmast kan beskrivas som vävda varianter)
@AndersS: funderade faktiskt på just detta om det är så att kompressorn så att säga är mer än halva pumpen och på senare tid (ett halvår eller så) känns det som om ljudet ökat. skulle kunna ha att göra med att kompressorn sjungit på sista versen.
har torkfilter och expansionsventilen något samband med kompressorn? bör de alltid bytas samtidigt?
 
Torkfiltret samlar fukt & ska alltid bytas om man råkar ut för en läcka i systmet.
Efter 10 så bör man byta tork i samband med alla jobb som är ihoppkopplade med att systemet öppnas.
Torken samlar även påsig en del skit, skit som kan komma från en rasad kompressor, så man ska defenetivt byta tork vid kompressor ras
 
Om kompressorlindningen brann upp så lär det inte räcka med att byta torkfilter såvida du inte vill köpa ytterligare en kompressor i en snar framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.