Jag vet att det låter konstigt och att det finns massor skrivet i ämnet hussvamp men då handlar det mest om sanering medans jag är mer ute efter ett köpråd.

Jag har tittat på ett torp som har varit en gammal lanthandel och som enligt uppgift är från 1600-talet. Problemet är att det har blivit ett utbrott av äkta hussvamp någon gång efter förra sommaren. På fastigheten finns två hus varav ett är nyare, troligen byggt någon gång på 1900-talet och även det har samtidigt drabbats massivt av hussvamp såpass att hela trossbotten med bärlinor och golv har kollapsat fullständigt. Det huset ser jag ingen annan lösning på än att riva/elda upp.
Men i torpet är det kanske 3-4 kvm av golvet där svampen har trängt igenom mellan brädorna som bitvis är helt genomrötade. Jag är väl medveten om att detta bara är toppen på ett isberg.

Torpet är jättefint och väl underhållet så det vore synd om det skulle komma i händerna på någon som bara vill åt tomten och som inte är intresserade av att rädda detta stycke kulturhistoria. Visningen besöktes av en del som uppenbarligen inte var intresserade av själva torpet.

Redan vid visningen såg jag ett antal problem som tidigare ägare orsakat. Bl.a. hade man för ca 5 år sedan "fixat grunden" genom att täta den med kalkbruk. Man hade tryckt igenom ett fåtal järnrör på 4 cm diameter som ventilation. Tät grund = fukt i kombination med kalk = godis för hussvamp. Framför de öppna spisarna hade man ställt järnkaminer och för att öka draget i kaminen så hade man satt för spisens öppning helt med plåt så att man effektivt blockerade självdrags-ventilationen genom skorstenen när man inte eldade i kaminerna, vilket ingen gjorde då torpet bara har använts sporadiskt som fritidshus. Taket är relativt nylagt och hängrännorna ser nya ut men stuprör hade man inte monterat klart, och det fanns inte heller någon tunna som kunde fånga upp takvattnet.

Är detta objekt/projekt dödfött från start eller kan det vara värt besväret om priset är rätt?
Jag inser att sanering och återbyggnad kan ta mig ett par år, men om bara kostnaderna inte riskerar att bli gigantiska så har jag inget emot att torpet blir använbart som fritidshus först om två till tre år...


Jag har påbörjat en plan för hur jag tror att jag ska kunna rädda torpet:

1. Åtgärda ventilationen i rummen genom att plocka bort plåtarna som blockerar de öppna spisarna.
2. Knacka upp några ordentliga ventilationshål i grunden.
3. Be någon lokal bonde om hjälp med att dika ett varv runt torpet och leda vatten till någon lägre punkt i terrängen. Kanske ska man då passa på och lägga dagvattenrör i diket som jag kopplar stuprören till, eller så kanske man ska fundera på en snyggare mer passande lösning, tunna med slang kanske är lika bra och ser mer torplikt ut...
4. Gå lös med yxan och ta bort så mycker rötskadat matrial som möjligt, både i trossen och på syll och vägg tills jag tycker att det bara finns frisk trä kvar. Där timmret förvinner helt i väggen kommer jag att sätta tillfälliga stöttor av tryckimpregnerad virke mellan kallmuren och den nedersta friska stocken.
5. Gräva ur eventuell mullbänk som jag antar finns där under.
6. Spruta på med Boracol överallt runt det angripna området och så långt in under trossen som jag kan komma åt utan att riva tillsynes friska golv. Det är möjligt att jag även kommer att knacka ner putsen på murstocken och behandla den eftersom hussvamp brukar skicka upp mycel under puts i sin jakt på kalk.

Efter detta så tänkte jag låta det vara i ett helt år och bara kontrollera fuktkvot och R/F och kolla så att det inte kommer ny svamp så att jag är säker på att det är torrt genom alla årstiderna. Om det uppkommer ny svamp får jag attackera det direkt och försöka hitta källan/orsaken till fukten.

När jag är säker på att det är tillräckligt torrt i alla typer av väderlekar så anlitar jag en timmerman för att ersätta bortrötad/borttagen syll och annat timmer som jag har offrat och återställer allt så som det ska vara.

Vad tror ni, kan detta vara en fungerande plan? Jag har som ni förstår inget emot att själv sätta på mig andningsskydd och engångskläder och riva bort upprötat material och bränna det, och jag tycker inte att det gör något att detta blir ett långtidsprojekt.

Ursäkta att inlägget blev lite långt men det är mycket som snurrar i huvudet just nu. Vågar jag ta mig an detta projekt? Jag vill så gärna att detta fina torp ska räddas...

Mvh
Niclas
P.S. Torpet ligger i Östergötland.
 
Jag har nu varit i kontakt med företaget och personen som har besiktigat fastigheten (det är ett saneringföretag) och det låter på honom som att det trots allt finns en chans att man kan rädda detta torp, men han säger att man förmodligen behöver bryta upp mer golv än det jag hade räknat med, då även i de tillsynes felfria rummen. Dessutom pratar han om att själva besprutningen ska kosta 15.000:- vilket jag tycker låter dyrt för att komma ut och spruta på bor, några få timmars jobb! Då förutsätter han att jag har sett till att allt rötskadat material har tagits bort och destruerats.
Jag hoppades att firman skulle ha gjort en okulär besiktning under golvet m.h.a. fiberoptisk kamera så att man hade kunnat få en uppfattning om utbredningen under golvet, den det hade dom inte gjort. :(


Jag kom på en sak till som jag tror kan vara en bidragande orsak till svamp-utbrottet och det är att man för något år sedan lade in nytt trägolv i ett av rummen. Jag trodde vid visningen att man hade rivit bort det gamla golvet och lagt på ett nytt, eventuellt med nya bärlinor under. Men plankorna i golvet ligger på "fel ledd" och vid trösklarna ligger golvet där några cm högre än övriga torpet. Det får mig att tro att dom helt enkelt har spikat på nya golvbrädor rakt på det gamla golvet. Man kan ju fråga sig varför... Hade golvet börjat svikta?
Ett problem som uppstår vid en sådan åtgärd är ju att golvet blir mycket tätare än om man hade tagit bort det gamla och lagt nytt på samma sätt som det gamla, men från torpargrunden behöver fortfarande samma mängt vatten transporteras bort och nu genom en i princip hälften så stor golvyta. M.a.o. behöver då dubbla mängden vatten vandra ut genom det nu drabbade golvet/rummet. Detta borde definitivt ha påverkat det golvets fuktkvot negativt...

Tänker jag rätt?

/Niclas
 
I t.ex. boken "Så renoveras torp och gårdar", senaste upplagan talas det om att hussvamp inte längre betraktas som lika farligt/omöjligt att åtgärda numera vilket kan vara värt att tänka på. Men att du skulle kunna undgå att riva upp golven i samtliga rum på bottenplanet är osannolikt. Förodligen behöver huset strippas helt nertill så långt upp så man ser att rötan inte går vidare. En möjlighet om huset inte är jättestort är väl att helt demontera det, men de är ju ett väldigt jobb. Dock skulle ni ju kunna vara säkra på att det ni la tillbaka var ok.

Sen handlar det om att ta bort förutsättningarna, och det verkar du ju vara väl orienterad i.
 
Hej Mr Handyman och tack för att du svarar. Tystnaden här kändes talande och skrämmande så var skönt att du bröt isen...

Boken du hänvisar till har jag här i bokhyllan och jag har redan läst informationen som finns där. Det kanske är därför som jag inte är lika rädd för det här projektet som de flesta i min omgivning.
Men jag tror som du att jag kommer att vara tvungen att plocka bort golven i alla rummen, och torpet är bara ca 40 kvm så det är inget monsterjobb. Men man vill begränsa sig till det mest akuta först så att inte svampen fortsätter att växa, den ska DÖ A.S.A.P. :@

Det är ju viktigt att snabbt få bort allt det synligt påverkade träet och sedan spruta på boracol, helst under hela trossbotten. Boracol stoppar ju angreppet men bara tillfälligt om inte all svamp dör. Men innan det blir tal om återuppbyggnad så kommer jag nog att ha rivit ut alla golv och bjälkar. Detta beror ju lite på hur det ser ut därunder, men jag misstänket att du har rätt och att det finns små svampkroppar mer eller mindre överallt. Och ett problem är ju att mullbänken förmodligen är full med hussvampssporer så helst vill man ju gräva bort allt löst material som ligger där och köra iväg långt från platsen...

Att plocka ner hela huset och bygga upp det igen är ju ett alternativ, men det är ett stort jobb och kostar för mycket pengar så det får bli ett försök till sanering i befintligt hus. Det är ju timmer och som du säger så är det ju bara frågan om hur mycket timmer man blir tvungen att byta ut...

/Niclas
 
Mikael_L
Det korta svaret på den frågan är: Nej!
Men det jag är säker på är att jag vill att det aktuella torpet ska räddas, av mig eller av någon annan!

Men faktum är att det är ett väldigt litet hus, ett torp på ca 40 kvm. Så hur stort kan jobbet bli...
Och för min del spelar det ingen roll om det tar flera år innan det blir färdigt och fullt brukbart igen. Visst, det blir en del jobb, främst när det gäller att riva bort det som ska bort. Men jag skulle få en viss tillfredsställelse av att en dag kunna känna att husets grundproblem är lösta så att torpet kan stå i 100 år till... d^_^b
 
Jag skrev den här tråden http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/129962-hussvamp-stoerre-renovering.html
som inte fick något gensvar,men som jag tyckte var en bra tankeställare för den som funderar på ett liknande projekt.

Du bör nog räkna med att behöva ta bort en hel del av huset.
http://www.hornsberg.hogsby.net/infosidor/images/svamp/Hornsberg2.wmv

Det är klart det går och det kommer att kännas mycket tillfredsställande när det är klart.
Men frågan är vad man ska använda sin tid, sina pengar och sitt liv till. Är man helt klar med det är det väl bara att sätta igång :)
 
Niclas, jag tycker du verkar se rätt nyktert på detta - KÖR! Vi ser fram emot en projekttråd här på forumet.....!
 
Varför eldades det då upp ett hus med äkta hussvamp i Flurkmark utanför Umeå för några år sedan, var det för att det inte gick att få ordning på det?

Protte
 
prototypen skrev:
Varför eldades det då upp ett hus med äkta hussvamp i Flurkmark utanför Umeå för några år sedan, var det för att det inte gick att få ordning på det?

Protte
Jag tror att det kan bero lite på husets konstruktion. Ett hus byggt med stående reglar som blir drabbat av hussvamp måste ju i praktiken rivas och byggas upp igen eftersom svampen oftast angriper trossbotten/källare och de nedre regionerna av väggkonstruktionen. Stående reglar som måste bytas innebär ju i praktiken att hela väggar måste bytas, så då är det förmodligen inte ekonomiskt försvarbart att åtgärda problemet om inte huset har ett mycket stort värde.

I mitt fall handlar det om ett timmerhus med liggande timmer, då är det bara de nedre timmervarven som tar skada och de övre delarna kan bibehållas, så den strukturella skadan blir mycket mer begränsad i en sån konstruktion...
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Niclas, jag tycker du verkar se rätt nyktert på detta - KÖR! Vi ser fram emot en projekttråd här på forumet.....!
Tack för lite positivt ryggdunk, det värmer gott... :) Självklart blir det en projekttråd här om jag kommer över torpet...
 
Deppa inte över lite tystnad. Det är i förhållande till andra ämnen i forumet, ganska få aktiva på byggnadsvård. Vi är inte direkt överrepresenterade i vår typ av husbyggande.... ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Du verkar ju ha satt dig in i situationen så du vet ju vad du köper men personligen hade jag nog undvikit det där objektet. Som du redan påpekat är ju det som syns endast toppen på isberget. Det problematiska är ju när bärande delar är angripna och så som de byggde förr så är ju det mesta bärande på något sätt. Risken är att du får byta så mycket att det hade varit bättre att elda upp huset och byggt ett nytt likadant.
 
Hejsan!

Som tidigare sagts kan jag inte värdera om det är värt det, men jag kan bidra med en positiv kommentar.

När jag köpte mitt hus hade jag hjälp av en mycket erfaren byggnadsvårdsingenjör för besiktning. Han jobbar bl a jobbar mycket på kyrkor. Han menade att mekanisk borttagning var det bästa. Ta bort det skadade trät samt svamp, men framförallt ta bort förutsättingen för att den ska leva vidare. Han hade gjort det på ett antal skyrkor och han sa att det inte kommit tillbaka där åtminstone. Det är ju inte ofta man hör att kyrkor eldas upp eller rivs...

Lycka till vad du än beslutar!

/Ulf
 
hallå. har sanerat en del hussvamp, när jag jobba som saneringtekniker som de så fint heter, de man gör är att ta bort all de angripna virket + all organisktmaterial i grunden, när vi har rivit upp alla golv så lägger vi ca 30-40 cm isolering på bjälklaget o ner med bastuaggregat i grunden, ja allt som ger värme, sen får de stå i x antal veckor till de e torrt o fint i virket, sedan borrar man hål i syl o reglar som är kvar o slår i backventiler som man sedan sprutar i boral20 i tills de spräcker ut ur trät, sprutar även boral på allt i grunden, sen ska de va okej. den största annledningen till hussvamp är pga att man renoverar gamla hus, man byter golv + inget drag ner till grunden, man eldar inte på samma sätt i öppna spisar/kaminer så murstocken blir kall o fuktig = kalas för hussvampen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.