hej
Vi håller på och anlägger en liten trädgårdsodling med odlingsbänkar och har räknat ut att det nog kommer att gå åt ca 2000 L dvs 40 säckar med planterings/Odlingsjord.

Men hur är kvaliten på dom stora kedjorna Bauhaus och Plantagen tex, priskillnaden är ju ganska stor., 5 för en hundring eller 1 för 30 kr

Och vad behöver man egentligen för typ av jord, våra bänkar behöver fyllas upp med ca 20 cm jord. Tyvärr finns det ingen som handlar med jord i närheten så vi måste själva åka iväg med släp (Vi bor på landet i Hälsingland)
 
Strålande tack, men valet blev kanske inte enklare.
Man kanske kan köpa billig jord och fylla upp 10 cm och dyr jord att lägga överst.
kan det vara en väg att gå ? Vi ska ju odla grönsaker och då kanske det räcker med 10-15 cm bra jord ?
 
Till mina rabatter (kryddland, rosor, buskar m.m) så har vi lukrat upp vanlig matjord och blandat med kogödsel innehållande 65% organiskt innehåll. En hel del planteringsjord innehåller bara olika sorters torv.

Jag blandade även i lite sand..


/G
 
  • IMG_1785.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp jord i "lösvikt" istället och hämta med bilsläp.
 
Ungefär som jag gjorde då.. men jag lukrade till det med lite kogödsel. Den jorden jag grävde upp är vanlig åkerjord.

/G
 
Har du släp kan du väl hämta sådana där säckar som rymmer 1 m3. De lyfter självklart på säcken på släpet. Utkörning kan dessvärre kosta mer än vad själva jorden kostar, tyvärr.

För övrigt - planteringsjord på 50 liters säck - Hammenhögs tycker jag är ok. 5 säckar (5 * 50L = 250L) för 100 kronor hos City Gross. Satsa på några säckar kogödsel o några säckar barkmull samtidigt. Blandar gör du smidigast i betongblandare. :)
 
Jag gjorde så att jag bottna med "billig" jord (allt växer i den ändå) och toppa med den "dyra"..
sisådär 3 säckar av den billiga (5 för 100) och 2 av den dyra (S-jord, kosta en del mer än den billiga) i varje låda och blandade runt detta.

Oavsett vilket så växer det du ska odla i jorden ändå. Även om du bara har den billiga.
Gödning kan du ju tillsätta separat senare också.
 
Jag skulle inte köpa den bästa jorden för rabattodling. I krukor och exklusiva palntor kör jag jorde nför 70 kr säcken men i rabatt är det mest prisvärda jorden från tippen 25 kr/säck eller superbillig ko på säck 20 kr/säck.

2000 liter är inte så mycket. jag brukar ta ca 15 säckar i bagaget på vägen hem från jobb så det blir sällan några stora transportkostnader,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.