Hoppas nån hinner svara på detta trots det är fotboll snart :D

Murade upp en stödmur av Benders Megawall igår, ca 20 m lång med ett 90graders hörn i mitten ungefär. Ena sidan av muren kommer sluta mot garageväggen (garaget kommer stå lite i souteräng typ).

Muren är 5 varv hög. 15 cm x5 varv = 75 cm hög.

Frångick instruktionerna lite iom att jag gjöt en sula under istället för att ha makadam och stenmjöl.

Nu till frågan, har en jäkla massa morän (ca 100-150 kubik) över. Skulle uppskatta kornstorleken till ca 0-150. Tanken från början var att ha i 16-32 bakom muren och avgränsa mot marken med fiberduk.
Men det skulle ju va roligt om man kunde fuska lite och använda moränmassorna bakom muren, och ändå skydda lagret närmast muren med fiberduk.
Kommer det bli kattskit av detta??

Skickar med två bilder av muren just nu.
 
  • DSC00230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00241.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dels vill man dränera undan vatten för att skydda muren med tex 16-32+fiberduk eller en platonmatta/isodrän.

Dels vill man skydda muren från tjälskjutning, om morän är mycket tjälskjutande vet jag inte, det kan vara en anledning till att lägga 16-32 bakom. ´Det gjorde jag.

Mvh/Abbe
 
P
Det man inte vill ha bakom en mur är dessa små fraktioner som 0-8. Det är det som gärna binder vatten som sen som is trycker iväg muren.
Men skulle du inte haft något stödnät? Det kan bli rätt bra krafter om du ska köra lastare etc på marken ovan..
Sen skulle jag nog lagt ett skift till. Nu är marken precis jämn med muren, kanske t om lite högre.
 
Började lite så här... Har haft ner singel i botten, som jag håller skiljt från marken med fiberduk. Satte sambon på att plocka sten ur högen med fyllning ;)
Den stenen åkte också ner mot muren... Får återfylla mer nästa helg när man hunnit få lite mer 16-32 till uppfarten.

Funderar också på att lägga ett varv till.

Så länge jag håller mig under 1 meter i höjd så skulle jag inte behöva sån någon geotextil mellan varven sa dom på stället där jag handlade. Ett varv till så hamnar man ju på 90 cm höjd så det ska va lugnt också... Baklastarn där uppe kommer enbart användas i höst att sprida ut matjord, så det blir inte så mycket mer kört med den nu.
 
Funderar om det finns risk att nedre skiftet glider på betongen?
 
Kommer fylla upp med 16-32 som täcker nästan hela första raden... Men det där var nåt jag inte hade tänkt på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.