Hej,

Det är så att jag funderar på om det är möjligt att sätta 0,8 mm laminat ovanpå kaklet på ena väggen, typ som en fondvägg, enbart för det estetiska. Kaklet som sitter där nu är standard 15*15 och badrummet är stamrenoverat för c.a. 10 år sedan så jag förutsätter att allt är hyfsat sjysst med fuktspärrar och så. Har ingen lust att riva ner allt och göra om något som jag förmodar funkar bra bara för att fräscha upp lite, därav min idé/undran.

Någon som gjort något liknande eller har andra tips och idéer?
 
Hej! Det går säkert, och är säkert godkänt MEN jag skulle inte valt laminat. Det kommer svälla och bli skitfult. Välj ett massivt trägolv i stället. Kommer säkert fler synpunkter och idéer på detta.
/ Kacke
 
Det funkar inte att fräscha upp med laminat på en vägg i ett våtutrymme. Glöm det!

Gillar du inte väggen, sätt upp ett draperi. ;)
 
Jag hade inte valt ett organiskt material i badrummet ö.h.t. Det spelar ingen roll om det är massivt trä eller laminat med spån. Förr eller senare möglar skiten...
 
kacke_ skrev:
Hej! Det går säkert, och är säkert godkänt MEN jag skulle inte valt laminat. Det kommer svälla och bli skitfult. Välj ett massivt trägolv i stället. Kommer säkert fler synpunkter och idéer på detta.
/ Kacke

Nu var det ju väggen som skulle kläs med tunn laminat bara... Inget laminatgolv eller golv överhuvudtaget... ;)

Jag hade aldrig gett mig på det oavsett för det lär aldrig bli bra och hållbart...
 
Ooops... Läste lite fel...:blushing:
 
Hejsan Paul

Klart att du kan sätta laminat om du vill, det viktiga är att det görs rätt. Några saker att tänka på är

1. Ev.fukt bakom klinkers, dvs i fixet mellan klinker och tätskikt. Fixet är inte vattentätt utan har en förmåga att suga fukt. Se till att det är ordentligt torrt, och se även till att laminatväggen inte blir tät, eftersom du då riskerar mögel i fixet, det blir som två tätskikt med kakel och fix emellan.

2. Laminatet måste vara så pass vattentåligt att det håller. Min erfarenhet, och de flestas även om de inte tänker på det, är att trä fungerar alldeles utmärkt i våtutrymmen så länge det inte utsätts för direkt vattenbegjutning med jämna mellanrum, eller konstant hög luftfuktighet. De flesta badrumsmöbler är i trä, toasitsar, hyllor, fönsterbrädor m.m. som folk har i badrummet. Men någon form av behandling ska ju ditt laminat ha, oljat eller lackat eller något annat, tänkt även på att det bör vara behandlat på bägge sidor.

Hur har du tänkt fästa laminatet på väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.