Hej på alla!

Detta är något nytt i mitt liv. Har lite funderingar, sambon tycker jag ska gå med i pappaforum, men börjar nog här...

När börjar man köpa på sig babyprylar, skötbord, vagnar etc? Allt ser bra ut, ultraljud den 15 juni. Får ju vikta om sin budget lite. Verktyg går nog inte att komma hem med när det närmar sig. Vad kostar det i början. Har inte en susning? Tänkte INTE göra om detta till pappaforum, men några snabba svar, tips önskas för en nybörjare på detta...

Renoveringen av huset är nästan klar, altanen uppe så ligger före i tiden :)

Mvh, Kysan
 
Vadå köpa, allt bygger man själv, eller?
Tänk långsiktigt, ex barnvagn med tre hjul blir ingen bra lådbil, festools CMS är perfekt som skötbord, åldersbestädig plast är perfekt i bilen då ni åker tilll BB om ni inte har läderklädsel.

Annars grattis, mitt råd är att ligga lågt och köpa begagnat och var praktiska.
Förstagångsföräldrar är en målgrupp som är hur enkla att manipulera som helst, så igonrera.

Men jag lovar att du genom att renovera huset har fått fler "råd" än du kommer få som fader, värre är det med din sambo, att föda barn kan likställas vid att ett inlägg i elforumet typ "tänkte koppla själv"
 
Nja, blir nog inga hembyggda skötbord ;-)
Är inte desperat på råd ännu, så bygger med huset vidare och återkommer garanterat....
 
Haha, får börja med att gratulera att du snart är pappa:D. När det gäller baby och barnprylar så är det så att det går att spela på alla strängar hur mycket och vad man ska köpa precis som pbengtsson påpekar. Ta det lugnt och fundera på vad ni egentligen behöver och vad ni vill ha. Köper ni förra årets modell av barnvagn så kan ni få en rätt bra rabatt (vem bryr sig egentligen om vilken årsmodell på vagnen det är bara den ser OK ut) Sen finns det det mesta att köpa billigt begagnat på exempelvis blocket trots att mycket är så gott som nytt och inget fel på så det är väl ett bra råd.

Vi köpte barnvagn och bilstol och lite annat innan nedkomsten, men det finns ingen som helst anledning att börja tokhandla bebisgrejor innan barnet har kommit och ni själv inser vad ni behöver.
Det är klart att det kostar, men det är inga vansinniga summor och handlar ni smart så tror jag inte att du behöver oroa dig för att det är slut på verktygsinköpen;)
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Haha, får börja med att gratulera att du snart är pappa:D. När det gäller baby och barnprylar så är det så att det går att spela på alla strängar hur mycket och vad man ska köpa precis som pbengtsson påpekar. Ta det lugnt och fundera på vad ni egentligen behöver och vad ni vill ha. Köper ni förra årets modell av barnvagn så kan ni få en rätt bra rabatt (vem bryr sig egentligen om vilken årsmodell på vagnen det är bara den ser OK ut) Sen finns det det mesta att köpa billigt begagnat på exempelvis blocket trots att mycket är så gott som nytt och inget fel på så det är väl ett bra råd.

Vi köpte barnvagn och bilstol och lite annat innan nedkomsten, men det finns ingen som helst anledning att börja tokhandla bebisgrejor innan barnet har kommit och ni själv inser vad ni behöver.
Det är klart att det kostar, men det är inga vansinniga summor och handlar ni smart så tror jag inte att du behöver oroa dig för att det är slut på verktygsinköpen;)
Nu snackar vi... Det var lite vad jag behövde höra... Tack för goda råd, lite som jag tänkt, men vet inte vad som är rätt eller fel. Men en vagn och skötbord måste man väl ha innan?
 
För första barnet köpte vi ett skötbord till badkaret, men för andra barnet när vi flyttat från lägenheten och byggt nytt hus så hade vi bara själva madrassen till ett skötbord och använde ytan på tvättbänken vid vasken i tvättstugan och det var/är perfekt. Så visst ett skörbord är bra att ha innan men det funkar med en mjuk madrass eller filt om ni inte hunnit skaffa det när barnet kommer också. Ingen anledning att hetsa upp sig i onödan men kan man planera och köpa in det nödvändigaste innan så är det nog ganska skönt så slipper man det när barnet väl kommer och man har annat och tänka på.
 
Har inget badkar, byggde ut badrummet för att få in en stor dusch, visste inte då... Kanske någon vägghängd historia skulle funka...
 
Annars så har väl IKEA skötbord som är rätt billiga och ännu billigare begagnade.
 
Först och främst: Stort grattis! Välkommen till oss i klubben som lider av konstant sömnbrist ;)

Köp så lite som möjligt, ni kommer ändå köpa för mycket. För att inte tala om mor-, och farföräldrar mfl....

Ni klarar er antagligen utmärkt första veckorna om ni så bara har några paket blöjor och tvättlappar och några klädesplagg. Däremot har ni antagligen inte så mycket ork för att göra en marknadsundersökning om vilken barnvagn som ni vill ha, därför kan det vara klokt att ha det avklarat före världspremiären.Köp den när det känns rätt, men det finns ingen anledning att den står och samlar damm flera månader i förväg. Vem, vet? Det kanske kommer en ny modell med Turbo och fyrhjulsdrift annars ;)

Ta resten som det kommer är mitt råd.

Någon form av bäranordning kan vara väl investerade pengar så man har båda händerna fria. Men skippa allt som det står babybjörn på, det finns bättre grejor.
 
Grattis!

Köp 2-3 mån före. Och JAG hade satsat på beg. Jag ser att OFTAST de som har råd köper beg vagnar m.m. Medan de som har litet lön satsar på nya moderna dyra saker. Pengar använder de till att göra livet roligare :).

Fundera på det.
 
Vi började köpa grejer på allvar i april, barnet väntades i mitten av maj. I efterhand kan jag säga att vagnen borde vi fixat tidigare, det var en himla lång leveranstid på den, och då var det ingen speciell modell utan en helt vanlig. Det första vi beställde och det sista vi fick hem innan födseln. Vi hämtade ut den samma dag som födseln var beräknad, men som tur var kom hon lite senare.

Resten var inga problem att hinna få ihop, det blev några vändor på Ikea och Babyproffsen på helgerna... MEN det kan vara värt att ha i åtanke att en del gravida mår väldigt dåligt och har svårt att röra sig sista tiden, i så fall kan det vara skönt att ha de stora inköpen avklarade och slippa gå i affärer.

Det är ju väldigt olika vad man behöver och använder, det någon tycker är oumbärligt använder en annan två gånger. Hänger du eller frun på familjeliv.se och andra gravidsidor finns det en massa trådar om vad man behöver... På föräldrautbildningen tar de ev. upp sådant också, de gjorde de på vår. Det kan vara bra att kolla av mot andras listor, om det är något man tror kan behövas men som man inte kommit att tänka på själv.

Babyskydd och lite kläder behövs för att ta sig hem från sjukhuset, det mesta annat kan du åka och införskaffa i efterhand om det är något ni saknar. Så det är inte hela världen om man skulle ha glömt något!
 
Det är fantastiskt kul att bli förälder!
Mina osorterade tips: Köp inte årets barnvagn, förra årets är säkert närmare halva priset.
Kombinationsvagnar (som går att bygga om till allt möjligt) är inte så bra som de verkar i affären...
Vad det gäller bilbarnstol, köp nytt eller nästan nytt. Plast åldras....

Förövrigt så är det inte dyrt att skaffa barn. (Haha, gissar det där kommer kommenteras)
Blöjor, kläder och sånt är inte dyrt iallafall. Däremot så kan det spåra iväg när man måste köpa större bil, större boende och sådana saker runt omkring.
Men samtidigt så ändras ju ens egna vanor. Krogen och restaurangbesök kan jag nog lova att de kommer minska ;)

Nu är jag inte något proffs på detta, har en femårig dotter som gillar att hänga med pappa och snickra. Tar givetvis längre tid, men jäklar så mycket roligare!
 
Här är mina tips:

* Vad gäller vagnen så köp en med luftpumpade däck och ordentlig fjädring så är det bara att köra på över trottoarkanter, stenar och kullersten. Vi ärvde en 10 år gammal vagn av min bror som hade fantastisk fjädring och det var verkligen guld. När jag kollade i affären så var brio happy den enda som hade lika bra stötdämpning som den. Och som många skrivit tidigare så köp en begagnad på blocket.
* Gällande säng så har vi aldrig haft en "normal" spjälsäng utan vår dotter har haft en resesäng (men med normal madrass). Det har då varit väldigt enkelt om man åker bort då man har kunnat ta med den sängen överallt. Också bra då den ju är mjuk runtomkring så hon har kunnat hoppa runt som en tok utan att slå i huvudet i något hårt. I början när hon sov högre upp så hade vi helt enkelt två kartonger och en masonitskiva som vi byggde upp sängen lite högre på. (Om ni gör likadant så tänk på att man kan behöva trycka ner något lakan eller liknande bredvid skivan för att få det riktigt tätt så att inte ett ben eller arm fastnar mellan skiva och säng). Ett tips är också att köpa en sådan där det finns en dragkedja så att man kan öppna en lucka i fotändan så att när bebben blir äldre kan den krypa in och ut själv.
* Köp hem en massa begagnade småkläder utifall att ni får en kräkbebis så att ni inte behöver tvätta hela tiden (onödigt att köpa nytt när de växer så snabbt).
* Gå en profylaxkurs eller liknande tillsammans. Den vi var på var skitlöjlig men när det väl var dags för förlossning så kände jag en väldig trygghet i att min sambo visste hur han skulle ta hand om mig så jag visste att jag kunde släppa kontrollen.
* Babyskydd är det enda som är värt att köpa nytt.
* En bärsele är bra att ha. Håll utkik på blocket, de varierar stort i pris, och ring så fort det kommer en till bra pris.
 
Men, vad skall släktingarna köpa då? Har man släkt och kanske dessutom lite bekanta med något äldre barn, så är de bara glada i att ösa barnsaker över en.

På BB får man så man klarar sig en dag eller tre, sen så komemr det grejer hela tiden från alla man känner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.