Status
Tråden går ej att kommentera.
Göran.W
Jag har ett litet problem.
Jag har en fastighet som består av 3 st samanslagna fastigheter som har 3 olika fastighets betäckningar 1335, 1336, 1337 varför man inte slagit samman dom till en fastiget är för mig en gåta.
Problemet nu är att fastigheten 1337 står det ett hus som även min adress står på och där är det omöjligt att bygga en frigga.
På dom andra står det inga hus.
Jag vet inte om det spelar någon roll men 1336 och 1337 finns med i adress registret men inte 1335 för där har det aldrig funnits någon fastighet och den som stod på 1336 är riven.
Kan jag bygga en frigga på 1336 utan att det blir bygglovs pliktigt?
 
Vet inte hur det fungerar just i din kommun. Men i Sjöbo hade du kunnat bygga på 1336. Men inte på 1335. 1337 kan du inte bygga den pga en redan existerande?
 
Göran.W
Det är helt omöjligt att bygga på 1337 om jag inte vill göra den 10x1,5 meter och det känns ju lite si så där.
Jag håller på att klura hur jag ska få till det med en bod på 1336 så det ser tilltalande ut och faller min äkta hälft i smaken.

Har väl ingen jätte panik för i år ska jag bygga ut ett befintligt ved förråd och nästa år ska jag riva ett ved skjul som står fel på alla sätt och det är först då jag börja behöva en frigga.

Tror jag får slå en signal till byggnads nämden och höra för normalt får man bara bygga en frigga utan lov om det finns ett boningshus och det finns det inte på 1336 men den är å andra sidan sammtaxerad med 1337 där det sår ett hus.
 
Mikael_L
Hur länge sen revs 1336-huset?

Jag funderar lite på ifall man måste riva en friggebod ifall boningshuset på tomten rivs ... :)
 
Om jag tolkar bestämmelserna rätt så är friggeboden knuten till bostadshuset, inte till fastigheten. Så det borde inte spela nån roll att friggan hamnar på en annan fastighet än bostaden, så länge det är samma tomt. Och tomt är inte samma sak som fastighet.
 
Göran.W
Den ved boden jag ska riva står inte på 1336 utan 1337 och rivs för att den står tok fel på tomten.
Det huset som stod på 1336 revs någon gång under 90 talet och då troligen under senare delen för marken sätter sig än.
Samma tomt borde det väl kunna vara om dom är sam taxerade.
Måste ut och mäta och klura för det är svårt att få till dom där 4,5 meterna.
 
Mikael_L
Vilka 4,5 meter?
 
Hemmakatten
En friggebod kan man bara bygga om det redan finns ett bostadshus på fastigheten, dvs det går itne att bygga en friggebod på en obebyggd fastighet. En friggebod behöver som bekant inget bygglov, så jag har svårt att förstå att du inte kan bygga en friggebod på den fastighet där bostadshuset står såvida du inte redan har en friggebod där.

En variant är ju att lägga samman fastigheterna till en fastighet.Fastighetsskatten borde bli mkt lägre och du har större utrymme tomtmässigt att "spela" med.
 
En gång hade vi en tomt som vi skulle bygga ett sommarhus på. Vi började med en bod. Sen sökte vi bygglov till huset. Då ritade vi in bodet i ritningar. Det slutade med att vi sålde rubbet. Med bod och utan stuga. Det var inga problem med byggnadsnämnden.
 
Göran.W
Mikael_L skrev:
Vilka 4,5 meter?
Jag syftade till dom till tomt gränsen.
Nu tror jag ingen bryr sig om jag bygger en frigga men det är lika bra att göra rätt
så byggnadsnämnden får ha ett samtal vid tillfälle.
Är väl ingen stor grej att söka bygglov på en frigga eller ska dom ha en massa uppgifter utöver mått fast det är en frigga.
 
Mikael_L
Fast en frigga kan du sätta hur nära tomtgräns du vill, om du har grannfastighetens ägares medgivande.
Och det var din egen fastighet, om jag förstod rätt.

Förhoppningsvis får du ett medgivande av dig själv. :D
 
Göran.W
Nä det är grann tomter som är lite nära.
Måste ut och fundera ut den lämpligaste placeringen och ta det där i från dvs konsultera min äkta hälft som värkar lägga in veto hela tiden.
Började med att lägga plattor där jag ska byggga till en befintlig bod i sommar.
Och vet ni vad hon deklarera för mig då jo att det är en perfekt uteplatsq(;^;)p
Snabbt som ögat fyldes plattorna med ved och annat bråte så hon inte fick en möjlighet att sitta där och skapa sig en ful ovana:rolleyes:

Edit ska kanske nämna att den totala tomt ytan är bara 1142 kvm
 
Göran.W skrev:
Nä det är grann tomter som är lite nära.
Måste ut och fundera ut den lämpligaste placeringen och ta det där i från dvs konsultera min äkta hälft som värkar lägga in veto hela tiden.
Började med att lägga plattor där jag ska byggga till en befintlig bod i sommar.
Och vet ni vad hon deklarera för mig då jo att det är en perfekt uteplatsq(;^;)p
Snabbt som ögat fyldes plattorna med ved och annat bråte så hon inte fick en möjlighet att sitta där och skapa sig en ful ovana:rolleyes:

Edit ska kanske nämna att den totala tomt ytan är bara 1142 kvm
Hon vill bara sitta! Och tvingar dig in i köket? ;)
 
Mikael_L
Göran.W skrev:
Nä det är grann tomter som är lite nära.
Måste ut och fundera ut den lämpligaste placeringen och ta det där i från dvs konsultera min äkta hälft som värkar lägga in veto hela tiden.
Om du får grannens medgivande så kan ställa friggeboden närmare tomtgräns.
(Jag rekommenderar dock ej närmare än 1-1,5 meter, så man kan utföra underhåll även om grannrelationen har kraschat (grannfastigheten kan t.ex. byta ägare).)

Om du får medgivande, se till att få ner det skriftligt på ett enkelt hållet papper.
 
Göran.W
Grann medgivande är säkerligen inga problem men frågan var igentligen om jag kunde bygga på mina andra 2 tomter som är samtaxerade med den där boningshuset står.
Har böjat fundera på att bygga 2 eller 3 mindre istället.
Just nu orkar jag inte tänka på mina små problem för en nära anhörig gick bort i natt så tanke verksamheten är begränsad just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.