jag hittade ingen presentations-area så jag tänkte att jag lägger min första post här i
övrigt så får vi se framöver var vårt hus leder oss och i vilka kategorier jag behöver posta som mest!

Hus köpt idag! Sävedalen, utanför Göteborg. för de som är bekanta med området:
500 meter från Oves gatukök :)

2JARQAOO_q100_w740_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg

besiktigat av Onsala Husbesiktning. inga allvarliga saker. några fönster, några fläckar sedan tidigare fuktproblem men nu omdränerat och torrt.

Huset är såkallat "arkitektritat", dvs lite "speciellt", ursäkta alla ""...

bl.a. platt tak på viss del. papp. ska läggas om, kanske byggas om men fall.
fyller på med mer info framöver!
 
Välkommen till forumet!

Huset ser trevligt ut. :)
 
tack tack!
lite grann om mig själv, vad jag kan, och vad jag vill bidra med här på forumet:

  • 40 år
  • jobbar med data
  • har dock suttit i grävmaskin, traktorgrävare och traktor sedan jag var 12
  • har tidigare i livet varit delaktig i verkstadsbygge, 100m2, 4m väggar, mkt svår dränering mot berg och skog. känner mig dock old school. kan platon, tjära och prolapoin!
  • gillar att mura och svetsa. gillar inte trä lika mycket...
  • inte rädd för att ta i!
  • har flickvän och dotter på 1 år, hinna bygga är svårt...
  • kör mycket motorcykel, Triumph Rocket 3 Roadster och renoverar just nu en triumph Thunderbird -95
 
Välkommen till gemenskapen!:)
 
den vita ovandelen ser ut som en påbyggnad på ett gammalt hus. Har svårt att förstå vilka bra lösningar arkitekten "bidragit" till men det var kanske insidans planlösning som orsakat den lite udda utsida.
Hoppas vi får se bilder av insidan och husets planlösning. Gissar att ditt hus är ännu mer spännande på insidan ...... riv och ändra inte planlösningen innan du har bott in dej i huset och testat :). Det verkar som om det borde finnas en fin utsikt från balkongen trots att den vänder mot gatan .... berätta mera ....
gaia
 
Jobbar med data?! Samma jobb som den där tjejen i filmen "Masjävlar" alltså! :)

Välkommen till forumet och grattis till nya huset.
 
Stämmer, påbyggnad, men på 60-talet tror jag att det var.
allt det var tidigare en enorm takterass, tydligen hyfsat känd i Partille på den tiden.

några ritningar och några bilder till. även om bilderna kommer från hemnet då den låg ute där så bär det mig emot att i alltför stor utsträckning lägga ut bilder på andras möbler...

NRD0REQ5_q100_w740_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
VRD0RES4_q100_w740_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
JRD0REU2_q100_w740_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
2JARQAOP_q100_w740_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
7ICM7ETG_q100_w740_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
7ICM7ET4_q100_w740_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
 
väggen är alltså sned och även taket! det är ju såkallat parallelltak. ingen vind ovanför.
lite utmaninga att möblera men ganska gott om inbyggda garderober som vi antingen behåller som de är eller ställer garderober i om inte annat.

här kommer det enda som är jobbigt.
IMAG0068.jpg

men eftersom det står vatten där så är ju pappen tät...
detta måste göras om. med fall.
 
Det syns att arkitekten tyckte inte om rätta vinklar men planlösningen är helt OK i mina ögon. Kanske inte så lyckat med randiga tapetersom markerar lutningen på sneda väggar men det går ju att ändra :). Att standard möbler inte passar behöver inte vara en nackdel. Man kan vända sej till en snickeri och få smarta , funktionella lösningar för ditt udda hus och slippa ha det som alla andra :). Om du planerar bo där länge så kanske är det lönt att satsa på anpassade bokhyllor osv som kommer att tillhöra huset.
Lycka till !
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.