Hej alla

snabb fråga,

när man spanar runt på virke på våra brädgårdar så har jag noterat följande

All impregnerad trall uppfyller AB standarden.

Dock skiljer det en noterbar sak mellan olika tillverkare:

"upptagning av träskyddsmedel"
Virket innehåller minst xx,xx kg/m3 splintved

jag har noterat att det kan skilja det dubbla mellan olika tillverkare, allt från 8 kg upp till 16 vad jag sett än så länge.

Är jag rätt ute när jag menar att jag vill ha ett virke med så hög siffra som möjlighet på ovan? Det torde innebära att virket är bättre impregnerat då det finns mer träskyddsmel per m3 i trät?

tacksam för snabbt svar.
 
T
Tvärtom egentligen som jag fattat det. Det mesta tryckta virket, i synnerhet trall, är fur och sk klyvvara furu, dvs kärnved. Kärnveden är den mer mörk/rödfärgade inre delen av furustammen och den man utvinner för tryckt virke. Som du säger 8-16 kg / m3 splint innebär väldigt liten del splintved / m3. Det är kärnan i fur som har bäst rötbeständighet, å andra sidan har kärnvirke mer benägenhet att skeva och vrida sig när det torkar.
 
kärnveden går inte att impregnera, utan den har någon egen impregneringsegenskap.

Men det borde ju ändå vara så att ju högre upptagning av impregneringsmedel ju bättre är det? Båda måtten är ju per kubik, så oavsett hur mycket/lite splintved så är det mer impregnering i den med högre värde?
 
Apropå inget alls, det var fantastiskt skönt att stå helt själv på Beijer igår på Kristi flygare och plocka trall.
Folk måste ha trott det var stängt.

På Bauhaus\Byggmax är det ett sånt fruktansvärt plockepinn med utspritt trall högt och lågt.
Det var verkligen värt några kronor mer, dessutom såg virket bättre ut.
 
T
@ Felde. det är väl som du säger att splint trycks hårdare/djupare. Som jag fattat det sorteras virket ut till olika trycksystem beroende på virkets kvalitet. Om det är bättre eller sämre med mer tryckimpr vet jag inte men det borde ju finnas en orsak till att man sorterar ut klyvvara innan man trycker. Hela virkessortimentet har ju 20 års rötskydd oavsett impr.djup.
Rötskyddet är nog likvärdigt, det jag tycker är viktigare är virkeskvalitén som är minst sagt varierande avseende kvist, årsringsbredd mm och det t o m i samma pkt. Hade beställt nu via brägårn som tagit hem från Bergs Timber och sorterade bort 2/3 för att få någorlunda dugligt virke och ändå inte helt nöjd. Massor av bit hade stora rötkvist eller flera tätsittande "långkvist". Stora vridningar och sprickor förekom också. En felplacerad fot efter några år på en grov/tvärgående rötkvist på 120 bredd och det är inte otänkbart att man trampar igenom. Helt oacceptabelt dåligt av dagens moderna spottsågar. Sen tycker jag brädgårdarna ska ryta till, verkar dåligt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.