Hej,
Jag undrar vad man kan använda om jag vill ”gjuta” in en antennkontakt in en plastram? Kontakten är rund och ramen fyrkantig så jag får väldigt små anläggningsytor mellan objekten – därför tror jag inte ett vanligt lim kommer att funka; jag tror jag behöver ett material som kan fylla ut mellan kontakten och ramen och som fäster både i plasten och i metallen.
Bakgrund: Jag tänkte försöka bygga mig ett uttag för både Ethernet (RJ45) och antenn. Jag utgår från uttag utan kontakter (http://www.deltaco.se/window1.aspx?vItemPicture=vr-121.jpg&vItemPicture1=./support/images2/vr-121.jpg&ItemPictureNumber=1) och sätter in 1 st Ethernet-kontakt (http://www.deltaco.se/window1.aspx?vItemPicture=vr-100&vItemPicture1=./support/images2/vr-100/VR-100-01.JPG&ItemPictureNumber=2). För antennkontakten tänkte jag utgå från likadan Ethernet-kontakt men borra ur ett hål som är stort nog för antennkontakten (http://www.kjell.com/?item=30463&path=) (ett sådant hål ryms innanför de delar av Ethernet-kontakten som snäpper fast i själva uttaget). Min undring gäller då vad kan jag använda som lim/fog för att få antennkontakten att sitta ordentligt fast i resterna av Ethernet-kontakten?

PS. Jag har ingen aning om vad det är för typ av plast eller metall i kontakterna.

/Mikael
 
Smältlim brukar vara mitt första svar men jag tror det kan bli för mjukt här.
Epoxi kanske?
 
Är du låst att använda dessa utag från deltaco?
annars kan du istället köpa eljo trend och blindlock till det som du sen gör ett fyrkantigt hål att fästa ramen till rj45 kontakten och runt hål till antennkontakten fastsatt med mutter
blir betydligt seriösare/snygare än att limma

Tänk bara på att i och med att du inte har något riktigt antennuttag så måste förgreningen
till respektive uttag ha minst 13db utgångsdämpning för att undvika störningar mellan tv apparaterna
 
Ah, visste inte att Epoxi var fogfyllande. Ska prova med det, då jag redan har grejorna från deltaco. (limmet kommer dessutom inte att bli synligt eftersom kontakten monteras bakom frontplattan.) Blir det inte bra får jag prova med blindlocksvarianten. Har inte hittat några antennuttag för chassimontering som man kan köpa styckevis dock. Men det är väl isf bara att leta vidare...

Tolkar jag dig rätt, tomlan, att jag *istället för* termineringsmotstånd vid uttaget ska motera en dämpning?
 
Finns olika varianter på epoxy. Vissa är mer lättflytande än andra
 
[
Tolkar jag dig rätt, tomlan, att jag *istället för* termineringsmotstånd vid uttaget ska motera en dämpning?[/QUOTE]

Eftersom du inte har något "riktigt antennuttag" så måste du dra kablarna i stjärnät till resp uttag, det går inte att gå i serie från ett uttag till ett annat och då behöver du
en förgrening med så många utgångar som du har "uttag" och den/de behöver ha en
utgångsdämpning på ca 13 db för att det mellan 2 apparater ska bli ca 26db störningsdämpning dem emellan

Slutmotstånd går ju inte att applicera i denna konstruktion (i uttaget)då det kräver serie samt paralellresistorer och det blir ju svårt utan ett riktigt uttag att få bra

Slutmotståndet är ju för att balansera systemet oavsett om det är en ansluten apparat till uttaget eller ej, så om du vill kan du ju i de uttag du tillverkar och inte har en apparat ansluten till sätta motståndet i en antennkontakt som du sätter i oanvända uttag
 
Tack för tipsen tomlan. Jag har dragit stjärnnät men hade egentligen ingen aning om hur jag skulle koppla ihop nätet - nu har jag bra info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.