Hej,
Ny på forumet här, kul!
Jag har en fråga, vi har nyss köpt ett hus som vi nu har börjat att renovera.
Nu upptäckte vi att huset inte är isolerat.

Byggt 1969 utav 25 cm tjock siporex (lättbetong) och sedan har man reglat och satt upp spånskivor som inneväggar - Inget mer...

Vi anmälde det som dolt fel till Anticimex och de skall nu ta reda på om det evrkligen är ett dolt fel genom att se vad byggnormen var 1969.

Är det ngn som det var jag kan hitta den informationen, eller är det ngn som jobbade i branchen då?

Mycket nyfiken på hur man kan bygga ett hus utan ngn form av isolering.
( Tilläggas skall att min kompis hus är byggt 1921 och är i alla fall isolerat med torv. Ngt i alla fall :) )
 
Du menar att du saknar tex mineralull i väggarna? 25cm siporex är schysst isolering i sig.

Har du räknat på detta?
 
Är inte typ alla lättbetong/blåbetong hus från 60 talet utan väggisolering?

Vårt hus som är byggt 62 hade ingen isolering förutom blocken, det blev tilläggsisolerat på 80 talet.

Uppvärmningskostnaderna visste ni väl vid köpet?

Din kompis hus har det trästomme?

MVH
 
Men vad är detta för tokerier.....

Siporexen är ett bra byggelement i det avseendet. Isolerar bra (tja, allt är ju relativt förstås) och transporterar även fukt vid behov. Mitt eget hus är tillbyggt sent 60 tal med "bara" siporex väggelement. Huset är inte utan isolering, siporexen ÄR isolering.

Om du ändå vill tilläggsisolera så ska du göra det på utsidan och du ska vid invändig renovering INTE använda någon sorts ångspärr.

Vad byggnormen sa 1969 är i min värld helt ointressant i sammanhanget - dolt eller ej har bara med din möjlighet att hitta det sk felet att göra. I detta fall är det varken fel eller speciellt dolt.

Gör er själva, Anticimex och köparen en tjänst och lägg ner dessa tankar på dolda fel direkt, ni är på cykeltur och kommer bara slösa er och andras tid på detta.
 
Redigerat:
Johanna _A skrev:
Mycket nyfiken på hur man kan bygga ett hus utan ngn form av isolering.
om du hittar priser på olja från den tiden så förstår du :). Ditt hus byggdes före oljekrisen :(
Det var billigt att värma ett hus så det räckte med siporex som ansågs vällisolerande.
Har bara sett uträkningar från 1940 att det inte var lönsamt att isolera en tegelvägg mer än 6 ( sex) centimeter ull i stockholmstrakten på den tiden. Så du kan tänka dej att kraven på isolering har ökat under tiden.
Det är riskfylld ur fuktsynpunkt ( möglig trä, putsbortfall) att isolera ett hus med ull inifrån än att inte isolera alls. Hus skall helst isoleras utifrån ....
gaia
 
Men vad hände där... Det var inte meningen att göra ngn upprörd..
Gaia, tack för din kommentar. Känns troligt att det kan vart så. att om huset byggdes före oljekrisen så var de ok att gå till väga såhär.

Siporex är perfekt som byggelement/stomme, absolut! Dock skall tilläggas att vår byggherre menar på att de är därför som de är så varmt inne nu och iskallt på vintern. I dag bygger man med 55cm sten för att de skall vara enligt de nya byggnormena och fungera som isolering. Möjligt att normen var annurlunda 69.

MathiasS, för din kännedom har en besiktningsman från Anticimenx vart och tittat på huset och menar att huset måste tilläggsisoleras då detta är flör lite (25cm) för att de skall fungera som isolering!!!

Dock, måste han se vad normen var 69 och sedan därefter utgå om det var ett dolf fel eller ej.

Uppvärmningskostnaderna är/var relativ låg, då de haft en s.k.a kombipanna och nu i efterhand har vi fått veta från grannarna att de har eldat allting även sopor.. (inte uppskattat av grannarna)
Nu har vi borrat för bergvärme och skall tilläggsisolera = Bra!

Tack för alla svar :)
 
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. Ni köper ett hus byggt -69 och blir sen upprörda när det inte är byggt som ett nytt hus idag och vill dessutom kalla det ett dolt fel? Som ngn redan skrivit så visste ni ju uppvärmningskostnaderna och visste alltså vad det var ni tog ställning till. Om det finns isolering eller ej är ju då helt irrelevant.
 
Visst visste vi att huset var byggt -69 och är inte upprörda för att det inte är som "ett nybygge".Dock hävdar vi att det är ett dolt fel och står fast vid det.
Vårt landställe är även byggt -69 och är Isolerat!
Deltagandet i detta forum var för att höra om ngn visste hur byggnormen såg ut -69 och inte för att delta i smutskastning och sura kommentarer.
 
Jag tror jag talar för de flesta här när jag säger att vi vill bara hjälpa till och bespara er och andra en massa besvär. För ni är som sagt på väg in i en återvändsgränd.

Om säljaren hade sagt: "jorå, det är tilläggsisolerat". Då hade det varit falsk utsago och möjligen kunde ni då hävda att ni vill häva köpet eller få ersättning. Jag är ingen x-pert men jag undrar om ens det scenariot skulle klassas som dolt fel.

Om däremot säljaren hade dragit massa dolda kopplingar på VVS i väggarna nyligen (när de nya reglerna gällde) och visste om det, men underlät att tala om det, då hade det kunnat vara ett dolt fel. För reglerna säger att så ska man inte bygga.

Även om byggnormen var att isolera så är det inga regler, alltså är det orimligen ett fel. Och avsaknaden av isolering förändrar ju ingenting för er eftersom ni redan visste och godkänt uppvärmningskostnaderna. Vi leker med tanken att ni hade fått göra förstörande undersökning och redan innan köpet upptäckt att det inte fanns ngn isolering, hade ni då avstått köpet? Du kanske menar att säljaren då skulle behövt sänka priset, men som sagt; om säljaren varit uppriktigt och redovisat korrekta siffror så finns det ingen anledningen för denne att gå ner i pris om det finns andra köpare.

Så mitt tips, och jag tror fler kan skriva under det, är att gilla läget. Känner ni att det borde finnas isolering så får ni väl tilläggsisolera då. Jag förstår att ni är besvikna för att det inte var som ni trodde med isoleringen. Men det är i mitt tycke ingen anledning till att börja krångla med säljaren. Sorry, men så ser nog verkligheten ut.
 
Redigerat:
Hej Johanna och Välkommen till forumet.

Du kommer med ett påstående och ställer en fråga.
De flesta reagerar på påståendet och tycker det är felaktigt. Det finns många här på forumet med mycket erfarenhet av gamla och nya hus. Hur du kan få deras svar till smutskastning och sura kommentarer förstår jag inte. Frågar man här får man ärliga svar. Det tycker jag är bra och jag tycker inte att någon ägnat sig åt smutskastning. Värre vore det väl om alla bara höll med, vad skulle det då vara för mening att fråga.
 
Tack för konstruktiv kritik, antar att det bara är att vänta in vad Anticimex säger
Trevlig Helg
 
Även om inte trådskaparen är intresserad så är det väl faktiskt så att samtida siporex väggelement också har en kärna av frigolit. Så ser det iaf ut i tillbygget till mitt hus. Vad det faktiskta u-värdet är har jag inte kunnat hitta just nu.
 
Siporex och isolering. Dolt eller inte.

Som köpare har man ganska långående undersökningsplikt.
Med måttband och lite nyfikenhet hade man hitta det dolda felet nästan direkt. När man kollar el installationen, plockar man bort uttagen.
Och där ser man direkt om det finns isolering. Norm från 69, eller inte norm...

Låt det gå vidare och spendera era pengar på en tvist som ni kommer att förlora. Det är jag nog inte ensam om att tro :|
Lycka till. Men var medvetna om vad ni ger er på.
 
Vi som har gamla hus, vårt är byggt 1947, kanske fryser men det är sällan vi har problem med mögel och röta.Alltid något att vara glad över. Hoppas att det gjordes en radonkoll innan du köpte huset. Lättbetonghus kräver ibland komplicerade ventilationslösningar och rökare ska överhuvudtaget inte bo i radonhus.
 
onville skrev:
Vi som har gamla hus, vårt är byggt 1947, kanske fryser men det är sällan vi har problem med mögel och röta.Alltid något att vara glad över. Hoppas att det gjordes en radonkoll innan du köpte huset. Lättbetonghus kräver ibland komplicerade ventilationslösningar och rökare ska överhuvudtaget inte bo i radonhus.
Man kan ledas att tro att du likställer lättbetonghus med radonhus och så är det ju inte riktigt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.