Jag inser att vi kommer att behöva automatiskt bevattning i växthuset eftersom det behöver vattnas varje dag. Är det en hydromat droppbevattning man ska köpa, eller har ni löst det på något annat sätt? Alla tips mottages tacksamt.

Jag funderar på en sån här: imagehandler
 
pysventilen som följer med Hydromaten. Den går att köpa separat på Willab för någon/ några hundringar. Har seriekopplat underbevattningsbrickor med bordsgenomföringar från biltema för 9 kr styck och några slangstumpar. Har lagt 40mm markskivor i brickorna med underbevattningsduk på och allt jag odlar står direkt på den sedan i planteringskrukor i olika storlekar. Fungerade perfekt hela förra året.

VH/Findus
 
Aha, ett specialtrick. Jag är inte säker på att vi skulle klara av det. Vet du annars om hydromaten brukar fungera bra? Jag såg att willab tar 645 kr för den, men hos classicum kostar den 545 kr.
 
Det klarar du/ni...
Om du klarar att få Hydromaten att funka med alla j..a slangar och droppbevattnare som måste samarbeta. Jag hade något sådant tidigare och hatade det. Var tvungen att kontrollera skiten dagligen ändå. Nu har jag EN pysventil att hålla rätt på istället för en mojäng per kruka. Dessutom så ser det mycket snyggare och renare ut utan svarta slangar överallt ;). Bara att ställa ut det jag odlar och kan möblera om bland växterna när jag vill.
Tillför gödning manuellt genom att skvätta lite från en kanna när jag ändå är inne och kollar/skördar.

VH/Findus
 
Har du nån bild på "pysventilen"?
 
Tips till den som vill göra det enkelt för sig eller har ett litet växthus/blomlåda eller kinande--

Kör den varianten där man skruvar ett "droppmunstycke" på en 2 liters PET-flaska och trycker der munstycket i jorden så står flaskan där..

Vill man inte vara så avancerad så gör man ett litet hål i korken på petflaskan och helt enkelt sticker ner den en bit i jorden..
 
Redigerat:
Tror du det skulle funka i mina odlingslådor t ex, att sätta ett par petflaskor upp och ner sådär? Det kunde ju vara en bra snabblösning på problemet.
 
Vi använder nu för femte året en bevattningsautomat (Hozelock) från Villabgarden, den sitter direkt på en utkastare, sen har vi lagt en slinga runt växthuset med matarslang. Från den ansluter de mindre slangar som bevattnar växterna via munstycken, antalet munstycken och bevattningstiden avgör hur mycket vatten varje växt får. Den lösningen har fungerat väldigt bra för oss.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Tror du det skulle funka i mina odlingslådor t ex, att sätta ett par petflaskor upp och ner sådär? Det kunde ju vara en bra snabblösning på problemet.
Vet faktiskt inte.. Tänker själv testa det i mina..
Ska testa det nu innan plantorna ska ner i lådorna så ser man om det funkar och hur stort hål man ska göra i locket.
Hålet behöver ju inte vara så himlans stort för vattnet kommer nog att sugas upp/ut av jorden ändå.. Men ett par två liters i lådorna också gör man hål så pass att vattnet räcker några dagar.. Det borde ju räcka..

Kanske inte den snyggaste lösningen men tar man bort alla etiketter på flaskorna blir dom nästan genomskinliga så då ser man inte mycket av dom bland bladen..
 
Här är min erfarenhet med Hydroamat.
Det får inte vara stor höjdskillnad på slangarna som ligger på marken.
I ändan på avluftningsslangarna kan insekter bygg ett bo för sina larver med följd att det blir stopp och funktionen bryter ihop. Det avhjälps med att man sätter ett spridarrör (röret med 5 små hål) i ändan på avluftningsslangarna. På toppen sätter man en av de röda tätpropparna.
 
PET-flaska upp-och-ner med koniskt dropmunstycke testade jag i blomkrukor men vattnet rann ut för snabbt. Kanske funkar om man lyckas modifiera/minska hålen munstyckena.

Min bevattningsautomat för utkastare stannade i öppet läge eftersom det svenska vattnet är så kallt att batterierna nästan frös och motorn tappade orken och stängde ej. Välj en modell där batterierna och elektronik ligger väl skyddade från det genomströmmande kallvattnet.
 
Jag har 3 st. 20 liters dunkar som serie kopplats med artnr.5572 i locket på dunkarna som får ligga med locket neråt, borra sen ett hål i ovansidan så att man kan fylla på vattan med en slang, drick tre flaskor vin så har du tre korkar att sätta i hålen, så slipper du flugor som sätter igen slangarna. Från 5572 drar du matarslang artnr.5574 som förses med fördelarrör artnr.5573 som sedan förses med droppslang artnr.5575. Längst ut på 5575 har jag en skruv som jag sågat ett hack i som passar 5575 med mutter som reglerar hur mycket vatten som kommer. Grejorna har jag köpt på willabgarden dunkarna tiggde jag på diskmedelsfirma.Allt detta går ut på att få det så billigt som möjligt. Om du har dunkarna under svarta sopsäckar får lite mindre algpåväxt inne i dunkarna, blir lättare att göra rent dom till hösten.Dunkarna måste naturligtvis ligga högre än slangarna.
En enklare bevattning kan vara en hink med vatten lägg nåt i botten så att krukan som ska vattnas inte står i vatten. Jag har sen gått till en odlare och tiggt lite sån tyg sånt som växterna står på i växthusen. Tagit en remsa tyg stoppat upp i krukan i hålen undertill låt remsan hänga ner till botten av hinken det funkar faktiskt. Du kan ju prova med vilket tygstycke som helst det kan ju funka ändå.
 
Det där med att syra slangarna hur gör man det, jag läste det någon annan stans på forumet
 
Nusnäs skrev:
Vi använder nu för femte året en bevattningsautomat (Hozelock) från Villabgarden, den sitter direkt på en utkastare, sen har vi lagt en slinga runt växthuset med matarslang. Från den ansluter de mindre slangar som bevattnar växterna via munstycken, antalet munstycken och bevattningstiden avgör hur mycket vatten varje växt får. Den lösningen har fungerat väldigt bra för oss.
Jag har också börjat fundera lite på hur bevattningen skall skötas när man t.ex reser bort i semestertider.

Nusnäs:
Vad är det för mindre slangar och munstycken du använder?
Har du någon bild att visa?
Jag tror att ett sådant här system skulle kuna funka hos oss då vi nog kommer att ha en del stora och små krukor som kräver olika vattenmängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.