Nu har vi kommit igång med "rivningen" av vårt timmerhus som vi ska plocka ner och flytta nästa sommar. Nu undrar jag om det är lämpligt att riva bort ytterpanelen redan nu för att se hur omfattande skadorna är?

Hälsningar
 
Det är en bra idé så ni kan inspektera stockarna
kan finnas en del 'överraskningar'
Annars är det mycket och dammigt jobb att riva invändigt
lägg upp lite bilder vetja :)
 
Stockarna har inte ont av en vinter i regn och vind?
 
Ok, tack! Vi har redan rivit insidan och där ser det helt ok ut! Har försökt att lägga upp bilder, men jag fattar inte hur man gör....
 
Stockarna klarar många sekler i ur & skur - besök http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkh%C3%A4rbret_i_%C3%84lvdalen så ska ni få se på gammalt timmer. :)
Lägga upp bilder - ja, finns två sätt, antingen från datorn ("Bifoga filer" i avancerat läge) eller om du har dom redan upplagda på webben nånstans så klicka på ikonen "Infoga bild" ovan.
 
Försöker med lite bilder.....
 
  • Lightroom Export-2727.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefin liten stomme
som nu får ett nytt liv
:)
 
Nu är delar av stommen frilagd och än så länge ser det bra ut! Lite udda med stående timmer i delar av köket.....Utbyggnad?
 
  • Lightroom-3100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser friskt ut....snart får vi se hur högt upp timret går.
 
Det kan vi redan svara på! Timmerstommen tar slut strax ovanför fönstren.....(Vi har satt igen "glipan mellan stommen och plankväggen med det gamla (masonit) kökstaket.....)
 
Trodde det :)
Ni har iaf inte så stora stockar att hantera.
Nu funderar jag lite på hur man bäst får det tätt med stående timmer.
 
Jag är lite nyfiken på hur det sitter ihop/hur man får ihop det.......Känns lite "plocke-pinn-varning". Det blir ju spännande att se till våren/sommaren när själva flytten ska ske. Lägger ut fler bilder efterhand vi river.
 
Jag skriver en rad här så jag hittar tillbaka. Mycket spännande projekt!
 
Jo det kan tänkas vara en utbyggnad men det kan ju även vara så att det är byggt återanvänt timmer från en nedtimrad stuga men vill få denna större. Det är ju inte helt ovanligt att man byggde med blandteknik, dvs liggande och stående. Av bilden är det svårt att tolka om bottensyllen är pålaxad eller går hela vägen, kan vara en ledtråd...
 
Har sett frilagd stående timmerstomme som var generöst tätad med lerklining.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.