Mikael_L
Hej.
Som inspirationskälla skulle det vara kul att se vad folk har gjort för fina och roliga kaminuppställningar.
Vad har ni på väggar bakom och på sidan, gnistskydd på golvet.

Lägg upp lite trevliga bilder nu :), både översikt och detaljbilder är trevliga.
 
Mikael_L
Jag kan nämna att själv funderar vi på klinker på golvet som gnistskydd och antingen klinker på väggen bakom eller kanske något som ser ut som vitmålad puts.
 
Här är min pjäs som står för uppvärmningen vintertid. Viking 86, ålder okänd. Har nog varit emaljerad en gång i tiden.
Tegelstenarna provade jag som värmemagasin för kalla morgnar men det fungerade inte så bra. Har nu en 20 liters järngryta fylld med vatten, håller värmen bättre och så kan man bara skopa ur varmvatten om man behöver det till nåt. d^_^b
Står en förzinkad plåt under. Har haft gnistskydd men med en sån här gammal kamin är det hela tiden nåt mecka med luckorna så tyckte mest gnistskyddet var ivägen. Den sprätter aldrig gnistor ändå..
 
  • viking86.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag förstår att ni andra letar kameraladdaren eller har inte lyckats tömma minneskortet än. :p
Men det kommer väl fler bilder vad det lider. :)

tompaah7503
Värmemagasin är ju alltid bra. Du gav mig en ide, att kanske försöka få fatt på olivinsten i ringform att sätta runt rökröret en bit upp, innan man sen fortsätter med isolerat rör.

Vår kamin är ju bara 128 kg lätt och har därmed inte alltför goda värmelagrande egenskaper.
 
Inte en kamin, men kanske intressant ändå.




Väggen bakom spisen är som synes skorstenen. Till vänster är det två lager minerit på ömse sidor om plåtreglar med stenull mellan. har stått på denna plats sedan huset byggdes 1903, men jag har gjort om installationen.

Erik
 
  • IMG_5463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Enkelt och snyggt!
 
Hej!

Vi har lagt skiffer dom gnistskydd. Bakom är det förnärvarande träpanel, som ev ska bytas mot något annat senare. Golvet blir oljad ask i stället för masonitskivorna ! Vi hoppas att det blir bra. Jag vet - glaset behöver rengöras :)
IMG_3169.JPG
IMG_3168.JPG
 
Monterade in en sådan här pjäs hos min mor förra våren. hon värmer hela huset med den.
 
  • DSC00872.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nu börjar det bli drygt halvfärdigt här hemma.
Så jag postar en teaser över kamininstallationen nu. Kaminen är på plats, skorsten och till-luft är kopplat. Klinkersen under kaminen ska kompletteras med en ram av skurna plattor runt om, samma plattor men ca 9 cm breda. Denna inramning tänkte jag sätta dit efter att det övriga v-rumsgolvet är satt.
Sen är ju inte innertaket klart heller med en plåtinramning av skorstenen.

Jag ska försöka att komma ihåg att posta det färdiga resultatet någon gång i höst. :)
 
  • kamin#1.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.