Det gjutna badkaret, för stort och för tungt, ska ut - inga problem - bara att slå med slägga.Ha.:@

Det numera nästan emaljfria badkaret reagerar på släggbearbetningen med att emaljen lossnar - inte en spricka, inte ens en buckla! :@

Det enda som tar skada skulle möjligtvis vara mina hörselskyddsförsedda öron.:@

Gammalt torrt trähus så jag vill helst inte gå på med en vinkelslip på grund av brandrisker.

Några bra tips?:@
 
Jag tror du överdriver brandrisken. Jag skulle iaf kört vinkelslip.

Vissa lyckas använda tigersåg till denna typ av arbete. Dock inte jag :S
 
Ska försöka att göra ett någorlunda djupt spår där jag vill dela på badkaret.:S
 
Säkrare ur brandsynpunkt med tigersåg, finns en speciell hårdmetallklinga som är avsedd för gjutjärnsrör. Skulle tro att det går skapligt med en klinga avsedd för metall också.
 
Om du tänker använda tigersågen, se till att använda blad av bra kvalitet. Det är en ENORM skillnad på bra och dåliga blad. Tex så är bladen du kan köpa på Hornbash helt värdelösa (KWL eller nått heter dom).
 
Har alltid lyckats med släggan så frågan är om det beror på den som håller i släggan... ;)

Prova om du kommer åt att slå utifrån istället för ibland underlättar det...
 
Låter som att det inte är gjutet utan stadig plåt. Plåt beter sig som du säger. Det bara låter en massa när man slår på det. Kör du med vinkelslipen och säkra upp med att hänga upp fuktiga lakan runt väggarna om du nu har trärena väggar. Har du någon typ av beläggning på dem så borde inte risken vara överhängande men kolla gärna att du inte har små hål ut i trossbotten.
 
En slägga på 16oz?

Börja med att bråka med hustrun.
Stoppa i öronproppar.
Några bira.
Lås dig i badrummet med riktig slägga!

Du behöver inte tacka mig :D:D
 
Tigersåg med bra blad borde funka, använd också skärpasta, RTC's är bra, lite dyr, men bra.
Det finns ett speciellt kit med hårdmetallklinga för att såga i metall att sätta på vinkelslipen, tror dessa finns (eller åtminstone har funnits) hos jula och clasohlson, kolla annars med toolbox.se.
Nej, hornbach är inte så bra på verktygssidan, där är bauhaus bättre tycker jag.
 
Harald Nyborg har fina släggor :)
 
Idag tog jag tag i det igen. Sågade ca en dm med tigersågen. Slog där med min som jag numera vet att det är, 1 kgs slägghammare - en stor bit lossnade - mycket riktigt ca 5 mm gjutgods. Nu knackade det på dörren - vår granne kom över med en riktig slägga - här ska lekas vandal-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.