Har en utskriven ritning på A3 1:75.

Längdmåttet är 17m i verkligheten.
På ritningen är den 219mm.

Omvandlar jag 219mm till verklighet får jag = 16425mm
Skratta gärna åt mig om jag tänker helt fel men är det ritningen
som inte är rätt utskriven eller har jag gjort tankevurpa?

Och är den inte rätt utskriven hur omvandlar jag den rätt så att säga?
Jag får det till

1 : 77.62

Spännande:x
 
Du har så rätt så.
Det är en dålig utskrift du har drabbats av.
 
En ritning är måttsatt och det är de i ritningen inskrivna värdena som gäller.
Utan måttsättning är det ingen ritning utan en skiss eller illustration och att mäta på denna med en linjal för att sedan multiplicera med skalfaktorn kan ju aldrig ge mer än ett närmevärde.
16425 mm är 96.6% noggrannhet av 17000 och rätt bra ändå för att vara en skiss?
 
Ola78
Du tänker rätt när du omvandlar till en annan skala.....17000/219=77,62 Men hade jag varit du hade jag försökt få en ritning som är rätt utskriven istället.


Edit: Håller med om det Asgarvad skriver, utan mått är det ingen ritning och är ju måtten man går efter när man bygger. Men fortfarande har du fel skala för även om du mäter med en linjal så skulle du haft 226 mm ungefär för att få det rätt och så fel slår det ju inte när man mäter med en linjal på en ritning, brukar vara i närheten i alla fall och inte som i ditt fall skilja 7 mm.
 
Redigerat:
Nä mäta på en ritning har väl aldrig varit rätt ;)
Men som redan sagts är det förmodligen utskriften som blivit fel.
Finns ju fina rutor att bocka i där det står "Fit to paper" eller liknande.
 
Bara en grund som tur är så det löser sig nog men det var en 20år sedan jag räknade skala sist
så jag fick klia mig i skallen en stund.
 
Är det en pdf där man val "fit to printable area" eller "shrink to printable area" när man skriver ut? I så fall skalas ritningen om för att passa in på papperet inom marginalerna. Kolla när du skriver ut att ingen anpassning är vald så skall det komma ut rätt. Om det nu är en pdf alltså.

/Anders
 
Enligt min erfarenhet så blir det inte alltid rätt även om man verkligen försöker skiva ut måttriktigt. Någonstans på vägen program-operativsystem-drivrutin-skrivare så förvanskas måtten. Så det är aldrig en bra idé att försöka mäta fram mått från en pappersritning.

Ett tips är att skriva ut "skalsteck", alltså en dm med varje cm markerad, i både x- och y-led. Då är det lätt att kolla med en linjal hur skalan blev.
 
P
Om man skriver ut direkt från en DWG fil så funkar det ganska bra dom gånger jag gjort det. Man måste bara se till att man skriver ut utan några som helst anpassningar.
Men får man ritningen i PDF format så kan det vara att redan där är det fel som Anders_Nilsson säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.