Ska nu anlita en målare för arbete i lägenheten. Förutom fast pris tvekar jag mellanlöpande pris med ett takpris och ungefärlig prisuppgift som inte får överskridas med mer än 15 procent. Vill ju hamna på ett någorlunda bra pris och abslolut inte riskera att bli rånad. När hantverkare lämnar ett fast pris garderar de väl sig och lägger på extra. Större delen av materialet anskaffar jag själv varför frågan endast avser arbetskostnaden. Vad är era erfarenheter.
 
Se framför allt till att bli upplyst om alla kostnader, tex reskostnad, milersättning, att priset du får är inklusive moms, att det inte blir några andra tillägg etc. Har förstått att en del hantverkare 1. inte uppger pris ink moms, utan att momsen tillkommer som en "glad överraskning", 2. lägger på kostnader i efterhand, som man inte pratat om tex körningen...
 
  • Gilla
arnel
  • Laddar…
Just målning är väl ett av de jobb som är lättast att räkna fram noggranna fasta pris på. Men se bara till att ta in offerter från flera målare, och att de är medvetna om att det är en konkurenssituation. Gör inte så att du först anlitar målaren, därefter ber om ett fast pris. Då kommer han med säkerhet att ta till.
 
Fast, alltid fast om du inte är bekant med han
 
Fixartanten skrev:
Ska nu anlita en målare för arbete i lägenheten. Förutom fast pris tvekar jag mellanlöpande pris med ett takpris och ungefärlig prisuppgift som inte får överskridas med mer än 15 procent. Vill ju hamna på ett någorlunda bra pris och abslolut inte riskera att bli rånad. När hantverkare lämnar ett fast pris garderar de väl sig och lägger på extra. Större delen av materialet anskaffar jag själv varför frågan endast avser arbetskostnaden. Vad är era erfarenheter.
Hittar du någon som du får en bra känsla för eller fått bra rekommendationer om så är mitt tips att be om en ungefärlig prisuppgift och sen köra på rörligt. Då har du säkerheten att priset inte kommer att kunna överstigas med mer än 15 % och du betalar bara för den faktiska tid som arbetet tar.

Att begära ett fast pris kräver att du kollar med flera och har lite koll på vad som är rimligt och ska du tjäna på det krävs det att firmorna som lämnar ett pris gärna vill ha jobbet och därför konkurerar med priset precis som andersmc påpekar.

Priserna du får kan du lugn förutsätta att de är inklusive moms annars så får målaren ta den smällen eftersom alla priser ska anges inklusive moms till privatpersoner. Otyget med att i efterhand lägga på eventuella extrakostnader, milersättningar och annat löser du enklast genom att svart på vitt få en ungefärlig prisuppgift som omfattar hela arbetet. Vill du vara helt säker så få det dokumenterat att inget utom timkostnad kommer att debiteras. Tar du ett fast pris så försäkra dig om att det inte finns några villkor i avtalet som gör att extrakostnader kan tillkomma.

Men slutsatsen är att hittar du en duktig målare så blir rörligt troligtvis billigast eftersom det idag verkar vara rätt svårt att få fatt på en duktig hantverkare när de redan är fullbokade. Då faller hela idén med att pressa priset med att begära ett fast pris eftersom de knappast behöver pressa priset får att få ett jobb eftersom de redan har fullt upp så då är snarare risken att de tar i så de spricker och lite till:)
 
Att köpa matrialet själv tjänar du inget på, bättre att låta målaren jobba med det han är van vid...
Hittar du en bra målare så brukar löpande bli billigast.
Kan bli svårt att hitta en bra målare den här årstiden, iaf. om du vill ha ett bra pris...
 
Löpande med tak kan ju vara bra!
 
Vad är egentligen skillnaden/fördelen/nackdelen med att begära ett ungefärligt pris innan man anlitar någon på rörligt jämfört med att ta rörligt med ett takpris? Blir det inte lite samma grej, men jag tror att många hantverkare inte känner till att lämnar de en ungefärlig prisuppgift så får den inte överskridas mer än 15%.
 
mr_bygg skrev:
Vad är egentligen skillnaden/fördelen/nackdelen med att begära ett ungefärligt pris innan man anlitar någon på rörligt jämfört med att ta rörligt med ett takpris? Blir det inte lite samma grej, men jag tror att många hantverkare inte känner till att lämnar de en ungefärlig prisuppgift så får den inte överskridas mer än 15%.
Har också funderat på detta. Förutsatt att hantverkaren känner till att ungefärlig prisuppgift inte får överskridas mer än 15 % blir det väl liknande resultat. Jag ser inte någon påtaglig skillnad utöver de 15 procenten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.