Jag tycker att tråden är intressant. I vårt fritidshus har vi bara plats för en 50 cm bred fläkt, någon som vet om det finns sådana kolfilterfläktar?

Om jag sedan spekulerar lite så borde väl en kolfilterfläkt inte ge ett undertryck (samma luft in-ut), som påverkar draget i tex en braskamin, eller har jag fel?

Finns det kolfilterfläktar som även ansluts till ventilationskanal i tex skorsten, tror mig ha sett en sådan?
 
Amatörbyggaren skrev:
Om jag sedan spekulerar lite så borde väl en kolfilterfläkt inte ge ett undertryck (samma luft in-ut), som påverkar draget i tex en braskamin, eller har jag fel?
Korrekt, en kolfilterfläkt är ju inte inte ansluten till en kanal och sprutar således ut lika mycket luft som den suger in. Trycket i bostaden påverkas därmed inte.

Amatörbyggaren skrev:
Finns det kolfilterfläktar som även ansluts till ventilationskanal i tex skorsten, tror mig ha sett en sådan?
Ja, det finns flera modeller som kan anslutas till en kanal. Det är bara att ta bort kolfiltret och ansluta fläkten till en kanal och sedan är det klart! ;)
 
Tack för svar. Jag besvarar min egen fråga ang 50 cm bred (smal) fläkt. En hjälpsam expedit hos Elgiganten i Uppsala sa han kan skaffa fram en 50 cm bred kolfilterfläkt från Elektrolux. Detta ifall någon är intresserad.
 
eviljava skrev:
Även din matlagningsprofil torde ju vara av betydelse. Kokar man bara ägg hade jag satsat på en kanalansluten för att få bort all vattenånga, steker man bara bacon kanske jag hade köpt en riktigt bra kolfilterfläkt (för att slippa fett i kanalerna). Det går ju att göra rent kanalerna också, men med handen på hjärtat kanske det inte sker speciellt ofta...

Men det är jag det... Det finns säkerligen andra som resonerar annorlunda? :)
Man blandar i tråden samman kolfilter och fettfilter. Kolfilterdelen är till för att minska lukt och fettfilter ska förhindra att kanal eller kolfilter blir igensatt av fett.
Ni kan se att billiga fläktar ofta ha mycket tunnare fettfilter än de dyrare, samt är bättre byggda. Man ser stor skillnad på de som sitter i vår 20 år gamla Boschfläkt och de tunnare samt sladdrigare som sitter på den nya IKEA-fläkten i fritidshuset. Och de ska rengöras ofta annars får man sämre genomströmning, samt fett i kanal eller igensatt kolfilter.
Vår gamla Bosch börjar blinka med dioderna som indikerar hastighet när sugeffekten börjar avta och fettfilter ska rengöras. IKEA-fläkten saknar den funktionen.

Och jag fortsätter min egen version av vad den gamla romaren Cato alltid avslutade med enligt sägen; "Förövrigt anser jag att alla kolfilterfilterfläktar ska ersättas av en kanalansluten där det är möjligt"
 
Eftersom du citerar får man intrycket att du uppfattar att man i det citerade inlägget blandat ihop kol- och fettfilter, vilket inte är fallet om du läser igen.

Dessutom, skriv gärna varför du föredrar kanal. Är det baserat på erfarenhet? I så fall, vilken fläkt och hur gammal. Nuförtiden finns det ju kolfilterfläktar som är lika effektiva som många kanalfläktar och ventilationen bör ändå lösas på annat vis i mitt tycke.
 
AndersS skrev:
Man blandar i tråden samman kolfilter och fettfilter. Kolfilterdelen är till för att minska lukt och fettfilter ska förhindra att kanal eller kolfilter blir igensatt av fett.
Jag tror att alla är fullt medvetna om detta, men tack för klargörandet... :rolleyes:

När det gäller fettfiltret är det enbart ett "första försvar" mot fett. Oavsett hur bra fläkt och fettfilter du har, kommer du aldrig ifrån att du förr eller senare måste göra rent kanalerna (såvida du inte bara kokar ägg förstås).

Jag har en bra kanalansluten fläkt och jag rengör mitt fettfilter varje vecka (i samband med att jag städar köket).

Fläkten har bara varit i bruk i drygt ett år, men när jag känner med fingrarna i imkanalens inlopp anar jag en fet hinna. Att jag trots mitt regelbundna rengörande kommer att åka på att rengöra kanalen om något år råder det alltså inget tvivel om.

Detta hade jag knappast behövt göra med en kolfilterfläkt. Däremot hade jag fått ett annat arbetsmoment, nämligen rengöring/återaktivering och efter ett tag utbyte av kolfilter.
 
Redigerat:
Pongu skrev:
Eftersom du citerar får man intrycket att du uppfattar att man i det citerade inlägget blandat ihop kol- och fettfilter, vilket inte är fallet om du läser igen.

Dessutom, skriv gärna varför du föredrar kanal. Är det baserat på erfarenhet? I så fall, vilken fläkt och hur gammal. Nuförtiden finns det ju kolfilterfläktar som är lika effektiva som många kanalfläktar och ventilationen bör ändå lösas på annat vis i mitt tycke.
Tror nog att tråden innehåller argumenten, men några kan enkelt sammanfattas:
Tar inte bort vattenånga, utan du måste ha annan ventilation.
Du måste byta kolfilter, hur ofta är beroende av hur du nyttjar ditt kök.
Slarvar du med kolfilterbytet så får du ut lukten i köket.
Nja, tycker inte att kolfilter tar bort lika effektivt som kanalansluten fläkt (subjektivt)
Ja, det blir viss mängd fett i kanalen men missar du byta kolfilter så får du den utblåst i köket och även i frånluftkanalen som du ändå måste ha i köket.

Så vill du ha hängslen och livrem så kör en kolfilterfläkt med kanalanslutning.
 
Det subjektiva kan vi ju lämna därhän efter att Eviljava länkat till två objektiva och opartiska tester.

Och ventilation bör man ju ändå ha i ett kök (fast inte bredvid spisen).

Jag är personligen lat och byter hellre kolfilter varje 1,5 år (Clean Air) än rengör en infettad kanal. Fettfiltret fungerar ju på samma sätt i båda fläkttyperna.
 
Pongu skrev:
Det subjektiva kan vi ju lämna därhän efter att Eviljava länkat till två objektiva och opartiska tester.
Ursäkta att jag avviker från tråden, men Pongu tycks inte gilla att man har en annan åsikt utav tonen i texten. Du skrev själv i ett tidigare inlägg; "Dessutom, skriv gärna varför du föredrar kanal."
Utifrån att jag inte bedriver testverksamhet så blir det faktiskt ett subjektivt tyckande då jag har svårt att påvisa något i en testrapport.

Men låt oss då försöka skriva "objektivt". TS har för avsikt att skaffa fläkten i en sommarstuga, vilket är det jag utgår från.
Jag har en Bosch som är 20 år gammal med kanal i huset och en IKEA kolfilterfläkt, en dubbelfläktmodell, i fritidshuset utan kanal (för närvarande). Fläkten i fritidshuset är mycket sämre utifrån att hantera vattenånga och doft/lukt från matlagning.

Så med denna texten avslutar jag mina noteringa i denna tråd med texten;
"Förövrigt anser jag att alla kolfilterfilterfläktar ska ersättas av en kanalansluten där det är möjligt"
Men om man önskar så behåll gärna kolfilterfläkten men kanalanslut den då.
 
Tack Anders!
Du för gärna ha en avvikande åsikt och jag ber om ursäkt om jag lät sur. Det att bara det att det florerar så mycket gamla felaktiga "sanningar" om luftvärmepumpar, akrylatfärger, vindsisolering och tusen andra ämnen, att jag gärna vill ha lite kött på benen, något slags egen erfarenhet, referens eller argument, inte bara en åsikt, som kan vara välgrundad eller helt ogrundad. Nu skrev du ju vad du baserade din åsikt på och då kan man värdera den på ett helt annat sätt. Mycket bra och jag ber åter igen om ursäkt för min korta ton.
 
För övrigt kan det ju mycket väl vara så att om du bytte din IKEA mot en Bosch/siemens med Cleanair skulle du byta åsikt angående kolfilterfläktar. Det får vi nog aldrig veta. Enligt tester är många kolfilterfläktar fortfarande bedrövliga, medan det finns några få helt nya som slår många kanalfläktar.
 
Siemens senaste kolfilterfläktar är +++
 
Pongu skrev:
För övrigt kan det ju mycket väl vara så att om du bytte din IKEA mot en Bosch/siemens med Cleanair skulle du byta åsikt angående kolfilterfläktar. Det får vi nog aldrig veta. Enligt tester är många kolfilterfläktar fortfarande bedrövliga, medan det finns några få helt nya som slår många kanalfläktar.
Precis!

Jag misstänker att de individer som hyser starkast aversion gentemot kolfilterfläktar gör detta eftersom de någon gång stiftat bekantskap med någon av de sämre/äldre modellerna?

Har man brassat käk under en kolfilterfläkt av senare årsmodell samt någorlunda kvalitét har jag faktiskt svårt att se att man ö.h.t. skulle vara missnöjd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.