Har inte vart uppe i vinden sen 2009 då besiktningsmannen gjorde besiktningen inför hus köpet.
Hade tänkt och ta tag i detta nu och se till så att allt ser "OK" ut.. vad ska man se efter? förutom skicket på råspånt? se efter ev missfärgningar? lukta?

märkte i vintras när jag renoverade badrummet att avloppens luftning går till vinden:(
och sedan att skorstenen har en 50mm rör bredvid rökrören som är helt öppen mot vinden.
Det har nog kommit in lite fukt denna vägen under några årstid. Men jag montera en skorstenshatt sommaren 2010 så efter det har det nog blivit reduserat..

Ska man kanske ta och plugga detta rör som går ut på taket? misstänkte först att det var nån form av vind ventilation? men såg häromdagen upp i skorstens "chakten" från källarn och såg dags ljus 3 vån upp intill rökrören i stål.
 
Plugga i båda ändar! Fukten transporteras denna vägen. Skaffa fuktmätare. Markera några platser med tuschpenna och kolla var 6e månad på samma ställe.
Du kan även placera en trádlös fuktmätare uppe. Trevligt att ha koll på fukten utan att behöva springa upp.
 
kamilenski skrev:
Plugga i båda ändar! Fukten transporteras denna vägen. Skaffa fuktmätare. Markera några platser med tuschpenna och kolla var 6e månad på samma ställe.
Du kan även placera en trádlös fuktmätare uppe. Trevligt att ha koll på fukten utan att behöva springa upp.
Menar du att fukten transporteras ur vinden eller ner i vinden denna vägen? sen jag montera skorsten hatten så skapade detta väldig bra självdrag i huset. Kanske har haft tur att vinden har hållt sig torr eller blivit torr då.

Hade nog besökt vinden 1gång i veckan om det vore så enkelt.. Har fått köpa mig en 12 meters stege. får skruva ner en skiva längst upp vid hus nocken på ena gaveln och försöka krypa in.. Till och med besiktnings mannen blev rädd sist:)..
 
Jag har kanske fattat lite fel.
Luften skall inte kunna komma från varm utrymme (bostad) till kall(vinden). Regn ska inte kunna komma in under tak.
 
kamilenski skrev:
Jag har kanske fattat lite fel.
Luften skall inte kunna komma från varm utrymme (bostad) till kall(vinden). Regn ska inte kunna komma in under tak.
Ok.. då pluggar jag det där röret imorgon oavsett.. får se om jag investerar i en trådlös fuktmätare som får sättas där uppe då:) tack för tipsen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.