Är ute efter nån form av vattenflödes strypare. Efter att jag renoverat badrummet så blev det monterad en takdusch som flödar extremt med vatten.

Det är draget 2st 15mm rör fram till duschpanelen.. Men märker att jag klarar mig fint fast blandaren bara står på halv öppen.

Varför jag vill sänka flödet är att jag har egen vattenbrunn och när duschen står på max så är det precis att brunns pumpen klarar bygga upp trycket som ligger och jobbar mellan 2,8-4,5 bar..

Så det enklaste hade ju varit och försöka begränsa duschens vattenflöde för det är inte stor skillnad på dusch komforten mellan halv öppen och fullt fräs i duschen.

Hur brukar man göra? tryck begränsare?
 
Vad är det som hindrar att du inte bara fortsätter använda den halvt öppen? Går väl annars att montera valfri koppling på rören med mindre diamter som begränsar flödet alt en skjutventil eller liknade som ställs i rätt läge. Risken med det första är väl att du kanske åker på att köpa några delar för att testa dig fram till rätt strypning
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
myrstack skrev:
Vad är det som hindrar att du inte bara fortsätter använda den halvt öppen? Går väl annars att montera valfri koppling på rören med mindre diamter som begränsar flödet alt en skjutventil eller liknade som ställs i rätt läge. Risken med det första är väl att du kanske åker på att köpa några delar för att testa dig fram till rätt strypning
Jo jag hade nog inte haft nått större problem med detta.. Men det finns andra som ska duscha där också.. Jag vill gärna ha det gjort att det går och öppna fullt. Tråkigt och behöva påpeka detta till alla som ska duscha.

Sen upplever jag att blandaren låter mindre "vid fullt öppen"

Har en ide själv men jag vet inte riktigt hur detta fungerar i praxis..
att man monterar dit tryck regulatorer/begränsare som man ställer in på pumpens starttryck (t.ex 2.5bar) då slipper man ju även det konstanta pendlandet på trycket när pumpen jobbar. Men finns det sånna här regulatorer och köpa?
 
Det duger inte med bara en vanlig balofix som du ställer "lämpligt" öppen?
 
En plast eller fiberbricka i ngn koppling eller anslutning?
 
Kurtivan skrev:
En plast eller fiberbricka i ngn koppling eller anslutning?
Håller med, låter som den enklaste lösningen, varför inte en tunn bricka efter blandaren... i kopplingen till "stigarröret"...
 
Tryckregulator.En. Bara efter pumpen. Får jämn flöde i hela fastigheten. Annars räcker det att en duschar och annan spolar vatten på annat ställe och din strypning har ingen funktion.
 
Ja, en reducerventil är väl det rätta... men en strypning av en tunn plåt som man slår ut med två hålpipor ur en lämpligt tunn plåt går nog snabbare...
bara välja quickfix eller göra ordentligt.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.