Jag önskar att få era tankar och synpunkter på detta dilemma.
Vi har bott i vårt hus 2 år och det har nu, helt plötsligt, dykt upp ett drömhus som vi länge velat ha men inte trott skulle bli tillsalu så fort.
Det stora bekymret är vårat eget hus. Vi fick reda på att det tyvärr är förhöjda värden av radon i huset, har två långtidsmätningar gjorda som båda bekräftar detta (första mätningen ca 400bq och andra ca 230 bq). Dock har vi haft hit en konsult som rådde oss till att öka ventilationen och täppa igen håligheter i golv och brunnar. Detta har vi gjort, själva, men efter det är ingen mätning gjord.
Hur ska vi då göra inför eventuell försäljning av huset? Även om köparen inte frågar om radon antar jag att vi är tvugna att berätta om de förhöjda värdena? Det känns ju iallafall moraliskt rätt att göra det. Och även om de inte är förhöjda nu längre efter de åtgärder vi gjorde så har vi ju inte det på papper.
Hur skulle ni ha gjort och hur bör man göra i detta läge?
 
Alla fel bör ni förvarna ev köpare om. Vill man köpa, köper man. Utöver detta se till att skaffa/ordna allt som går att göra mot radonet. Tag en expert till. Täpp till/ventilera eller vad det nu behövs. Och gå ut med försäljningen. Kör på!

p.s. vad har ni för grund?
 
Vi har platta på mark och det är enbart markradon det handlar om.
 
Finns ingen som helst anledning att dölja eventuella problem eftersom de troligen kommer fram förr eller senare vilket kan innebära problem. Ni skriver att ni utfört åtgärder efter senaste mätningarna så förhoppningsvis så ligger ni nu under gränsen. Så beskriv vad tidigare mätningar visat och vilka åtgärder som utförts för att få ner radonhalten så är det förhoppningsvis inget som skrämmer iväg spekulanter. Ni ligger trots allt inte långt ifrån den gräns som gäller idag.
 
En fundering jag hade är om vi borde göra en korttidsmätning nu innan ev försäljning? Visserligen blir det en form av chansning, för skulle värderna vara dåliga så kanske det drar ner värdet på huset ytterligare, men jag tvivlar på att vi skulle hamna över 200 bq nu efter åtgärderna.
 
Husletaren55 skrev:
En fundering jag hade är om vi borde göra en korttidsmätning nu innan ev försäljning? Visserligen blir det en form av chansning, för skulle värderna vara dåliga så kanske det drar ner värdet på huset ytterligare, men jag tvivlar på att vi skulle hamna över 200 bq nu efter åtgärderna.
Prova!

Men dölj inget. Det kan straffa en senare.
Och lycka till med nya huset! Bud lagda?
 
Om jag minns radonkonsulten rätt som vi anlitade (hade oväntat mycket radon i ett nybyggt hus) så kan korttidsmätningar vara rätt osäkra eftersom värdena beror på många parametrar som kan variera ganska kraftigt under kort tid. Sen rekommenderas det väl att mätningarna görs under vinterhalvåret, men visst kan en korttidsmätning vara ett alternativ men risken är att den inte ger en korrekt bild av situationen och ni då "måste" redovisa den som det senaste resultatet efter era åtgärder. Kolla med konsulten som ni anlitade vad de anser vara det bästa alternativet.
 
Ta in en offert på radonsug och lämna med prospektet.
 
Eller montera radonsug och höja priset på huset.
 
Nja, jag skulle nog som köpare gärna slippa en radonsug om möjligt. Så om era åtgärder gett avsedd effekt så är ju problemet löst. Men jag håller med Nyfiken, ta in en offert på vad en radonsug skulle kosta om de åtgärder ni utfört inta har haft effekt och köparen vill sänka radonvärdet.
 
Stort tack för era svar, det känns skönt att bolla med några och ni hjälper oss verkligen!
Att installera en radonsug innan försäljning kommer troligtvis inte vara möjligt pga tidsbrist. Blir drömhuset vårt kommer vi vara tvugna att lägga ut vårat hus för försäljning omgående, kommer inte klara av det rent ekonomiskt att stå med två hus samtidigt någon längre tid.
Vi har inte lagt något bud på nästa hus ännu, den allmäna visningen har ej ägt rum.
Om man gör en korttidsmätning med dosor i 7 dagar, hur lång tid tar det att få resutlatet på dessa, vad jag vill minnas från långtidsmätningen så var det väldigt lång väntetid... och då hinner kanske inte det komma innan försäljningen i allafall.
Även om vi gör en korttidsmätning så kan man väl uppge tidigare mätningars resultat också? samt att vi utfört åtgärder.
 
Bara ni inte lovar att ni åtgärdar!
Kör med oppna kort.
 
Jag ser inte någon anledning till att mäta. Låt köparen ta risken, säg bara vad ni gjort och att ni inte har hunnit mäta än.

Och som kamilenski sa, lova INTE att ni skall göra ditten eller datten. Bättre att justera priset i så fall. Sen är det köparens hus (och problem...).
 
Nej vi kommer vara noga med att inte skriva eller muntligt ge något avtal om att vi står för ev ytterligare sanering... Vill bara kunna lägga detta bakom oss när vi väl fått huset sålt.
Men det är det som vi är oroliga för, att köpare ska skrämmas iväg av dessa förhöjda värden, kanske rent av helt i onödan om våra åtgärder givit resultat. Hur mycket får man räkna med att gå ner i pris tror ni?
 
Husletaren55 skrev:
Hur mycket får man räkna med att gå ner i pris tror ni?
Det finns alla typer. En del är livrädda för radon (jag). Andra skiter i det.

Å andra sidan finns det företag som gör radonsaneringar med garantier om värden under gränsvärdet.

Kom ihåg att tidigare (före mitten på 90-talet?) mätte man radondöttrar. Detta värde är hälften av vad samma mätning idag skulle visa. Jag tror en radonsug kostar i runda slängar 40.000:- efter bidrag.

Här i området finns det hus med över 1.000 bq som sanerats med radonsug (men då har det handlat om flera stycken sugar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.