Klart det gör nytta! 12 cm är ju bättre än ingenting.
 
ZeroX66 skrev:
Jo att det är cellulosa för min del är ju rätt klart, men frågan är ju om det gör någon nytta med 12 cm?
12 cm är bättre än ingenting. Du skall dock väga insatsen mot nytta. Material+arbete eller betala för uppvärmning. Isolering betalar sej för eller senare alltid tillbaka.

Du skriver att kattvinden används som förvaring. Är hela kattvinden fylld tätt med lådor och annat som till viss del hindrar luftcirkulation så kan du faktiskt betrakta magasinerade prylar som en sorts isolering.
Tömmer du kattvinden på alla prylar så försvinner den tillfälliga "isoleringen" och då får du mer nytta av riktig isolering.
gaia
 
Immobil skrev:
Klart det gör nytta! 12 cm är ju bättre än ingenting.
Immobil, jag har inte sett ditt svar innan jag svarat ... med samma ord :)
gaia
 
Verkligen en intressant tråd, har ett hus byggt 65 med kanske 15cm spån på vinden (mitten på vinden är golvlagd någon gång på 70-talet och mellan golvet på vinden och taket inne i huset är det inte många cm spån. Mellan takgipset och spånet är det en silvrig "papp"-yta. Är det någon sorts vindstopp då och inte fuktspärr antar jag? Det är inte helt tätt heller har jag märkt när jag varit uppe och grejat på vinden. Värmen lär fly ganska duktigt upp därigenom! Tänkte tilläggsisolera där men visste inte riktigt med vad och hur man ska gå till väga.

Kan det vara en bra idé att skaffa en fuktmätare och mäta fuktnivån på vinden under några månader innan man isolerar, och vart kan man i så fall köpa/hyra en fuktmätare?
 
Jo som det skrev så gör det nytta, men till vilken kostnad. Är ju en del pyssel att lägga reglar och sedan nytt golv.
Precis som "gaia" säger så isolerar ju saker som står på vinden.

Helst skulle man ju vilja lägga någon isoleringsmatta längst in, men det är ju inte bra :)

Vill ju helst inte regla upp heller eftersom det tar höjd av utrymmet. Hmm.

Hur bra isolerar 12cm cellulosa? Är det värt det jobbet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.