Hur många timmar anser ni att en åkklippare håller ? Har en Stiga Park -03 som gått 350tim, är det lönt att ha kvar eller vad anser ni? Hydrostaten har börjat jävlas så det är en ny låda som måste monteras. är det vanligt efter några hundra timmar?
 
W
Det ska ju hålla betydligt längre men dessa hydrostater är ju ett problem. Har oxo en 03 fast en husqvarna rider och den lådan som sitter i den är ett kännt sorgebarn som ofta ger upp efter några år, nu vet jag inte vilken som sitter i din men säkert samma. Tror den heter K46. Det finns dock reparationssatser från tuftourq då problemet är välkännt.
Tänkte faktiskt beställa ett sådannt reparationskit i dagarna om jag inte får vad jag vill ha för den i inbyte.
 
Ok. vars beställer man rep sats då?
 
Jag har också en husqvarna rider, men min har gått över 700 timmar. Mitt enda problem är att bladen är så slöa att gummiremmarna slirar och börjar ryka stup i kvarten!

Går det att vässa dom?
 
och vad är en hydrostat?
 
Om du har så slöa knivar/blad på klipparen så att remmarna är på väg att flyga så bör du nog fixa det ;-) ta lös bladen och slipa kanterna med en bra fil, eller möjligtvis en rondell om du gör det på rätt sätt :)
 
Jag slipar bladen med vinkelslipen.
 
båda ni som svarat måste tänka på att jag inte förstår ett skit om detta, jag är uppvuxen mitt i stockholm, aldrig sett vare sig en gräsklippare, "rondell" eller en "vinkelslip". Däremot jag jag surfat runt lite på just slipar och sett på claes olsson och jula att det skiljer sig enormt i pris för olika märken men med samma effekt etc. Det är med andra ord inte effekten man är ute efter utan hur stabila dom är, märke? Att investera en tusing i en sån där stor baddare med ett stort snurrande stenhjul med en 3 hästarsmotor, det är overkill för att slipa lite knivar va? Funtar på en sån med två olika sliphuvuden, som både claes olsson (cotech) och jula (meec) säljer som går loss på runt 500kr. Dom lär duga till en gräsklippare? Tror ni man kan använda en sån "våtslip" till en tandad sågklinga 70cm till en vedkap jag är sugen på att köpa?
 
En rondellslip är inte att leka med, kan vara ett farligt verktyg i en ovan hand. Om du har tummen mitt i handen eller inte riktigt är intresseraddet där så bör du nog lämna in bladen och få dem slipade åt dig istället. Det bör du kunna göra hos en återförsäljare.
 
Jag öppnade ett konto här på forumet för att göra det själv och inte lämna in hos en återförsäljare...
 
Vet inte riktigt vad du menar med "hur många timmar går en åkklippare"
Men min är över 20 år gammal och den rullar än.
 
  • 12052009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@vanegårdh,

Är det en husqvarna-traktor?
 
karlastrid007 skrev:
@vanegårdh,

Är det en husqvarna-traktor?
Ja.
 
wanegardh skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med "hur många timmar går en åkklippare"
Men min är över 20 år gammal och den rullar än.
Ja alltså hur många timmar en åkklippare går i snitt.
Typ som att fråga vad är klockan,hur långt är det mellan 2 städer.mm mm

Att din är 20år säger inte så mycket om man har en liten (vanlig tomt). Men som jag har så är antalet timmar viktigare än antal år. Ska man byta innan 300h eller 500h eller 1000h...var väl ungefär ett sånt utlåtande jag letade men gav tydligen inte en så pass tydlig fråga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.