Jag får tacka allihopa för era svar hittills.

Jag undrar dock, krilleman_215, vad grada betyder. Vad innebär det?
 
mulpac skrev:
Runda till så den vassa kanten försvinner.
[länk]
Köp denna gradverktyg från biltema så får du till det enkelt och bra.. kostar runt 50kr.. Det är den röda runda grejen på bilden
 
  • 86-046_m.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kimmo_thn skrev:
sån här ser den ut.. för använder man vanlig bågfil så blir det mycket mer grader enligt rörläggarn..
Till mina 12mm golvvärmerör i PEX har jag använt trädgårdssekatören för att kapa slangen. Det har fungerat utmärkt.

Dessutom, om man tittar bland VVS-verktyg liknar PEX-kaparna vanliga sekatörer. Någon som vet vad skillnaden är?
 
Krilleman
Smalare "kniv" på PEX-saxarna, samt att kniven går ner i ett spår mitt i saxen, vilket gör att slangen har stöd på båda sidorna av själva snittet.
 
Jag har grejjat allting, funkar prima!
Röret var varken alu eller cu, det var ett plaströr mer eller mindre. Köpte kulventil på Bauhaus(?), en rak 16x15. Köpte också en bussning 20R15R utv/inv. Och en liten bågfil. Gick på 220:-. Hyresvärden ville ha 1200:- för installationen...success!;)

Nu behöver jag bara mer gängtape runt kulventilen där bussningen skall på, det droppar pytttttte lite nu.

Jag får tacka allihop återigen för alla svar. Ha det fint nu:)!
 
Krilleman
Stödhylsan då?!
 
Stödhylsan?
Så här ser det ut nu.img2339z.jpg
 
Redigerat:
Krilleman
Stödhylsa SKA monteras invändigt i plaströret INNAN kopplingen dras åt, bara göra om och göra rätt. Det är lättare att montera ett korrekt koppingsset på en 15mm koppling som jag redan skrivit.

# Köp en lös stödhylsa som heter 16x2,0 för korrekt installation!
# Du behöver en ny klämring
# Gängtape är aldrig något jag rekomenderar till någon, lin och locher ska det va!
# Varför har du linat skarven på plastmuttern?! Saknar du packningen eller?
# Använd inte polly på klämringskoppling. Fast nyckel eller skifta!

För 1200 hade du fått en installation i din hyresrätt som hyresvärden står för när något går snett. Det hade antagligen kommit ut en röris och monterat. Nu har du en felaktig koppling som DU monterat fel och får ta hela smällen för när den skjuter...
 
Redigerat:
Utan stöd inuti pex-röret hade jag inte vågat åka hemifrån. Det kan släppa när som helst. Och som Krilleman skrev, ingen tejp mellan bussningen och plastmuttern.
Det finns bussningar med packning inuti, speciellt avsedda för disk och tvättmaskiner. Då behövs ingen tejp eller lin.
 
Redigerat:
Såhär ser det ut inuti den avkapade biten iallafall img2342vz.jpg
 
Den guldfärgade är stödhylsan, har du inte nån sån nu?
 
Nej inte i röret, men jag har någon guldfärgad ring runt röret som jag fick med kulventilen. Fick med två ringar, en på vardera sida. Kan dock inte stoppa in dem i röret, varken 16 ringen eller 15.

Det du ser på bilden är ingen hylsa, det är proppen som sågs i början på tråden, går inåt som ett rör.
 
Ringen runt röret är klämringen och jag kan nog lova dig att det du ser ovan är en stödhylsa. Den måste du ha annars kommer det inte att funka.
 
Det funkar redan, läcker inte. Dock så fixar jag en stödhylsa idag, men vad är den till för?
Verkar som om jag kommer behöva en 12mm? Mässing eller?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.