Hejsan!

Inreder övervåningen för fullt och har nu kommit till det stadie där jag inte längre kan skjuta upp dragning för belyslning trapphuset. Jag provade trycka ner en dragtråd i det elrör som är för trapphus och tråden dyker då upp i takdosa i hallen på nedervåningen. Inget fel med det men det knepiga är att eltrådarna som är tänkta till trapphuset susar förbi takdosan vidare någon annanstans. Någon som vet vart och hur jag ska göra?

Enligt elschemat verkar inte elen ska gå vidare någonstans utan det finns bara ett tomrör till övervåningen.
 
Förmodligen.. är det tänkt att tomröret ska anslutas till antingen takdosa eller kopplingsdosa i övre "hallen" och sen därifrån förgrenas dit du vill ha belysning/vägguttag/strömbrytare. Tanken är väl att kunna tända ÖV nerifrån och NV uppifrån.

Är det ett 16mm eller 20mm rör?
Har du fler matningar/tomrör på ÖV?
 
Japp, du tänker helt rätt. Jag beskriver situationen lite bättre;

I hallen nere sitter en "trapp-brytare" där två ledare (eller egentligen fyra eftersom vanliga hallbelysningen går dit) går till takdosan i samma hall. Från takdosan går sedan ett tomrör upp till övervåningen.

Min gissning var att de två ledare som är tänkt till trappbelysningen skulle sluta där i takdosan i hallen nere, men de piper vidare någonstans som jag inte vet var det är. Mycket besynnerligt eftersom de ska gå vidare i det tomma röret. Jag har provat att dra i dem och se om de kanske låg löst men det gjorde de inte.

Det är ett 16mm rör och jag är helt säker på att det är tänkt att användas till trappbelysningen (eftersom det slutar i takdosan i hallen nere där matningen från brytaren finns).

Jag har dragit trådar ner nu från ÖV till takdosan i hallen nere och skjuter problemet på framtiden tills jag får svar på hur jag ska göra. Jag vill ju inte klippa de två ledarna utan att veta var de sedan går vidare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.