som inte kommer trots att man har sagt till.
Vad gäller?
Hur länge kan ett företag eller tex stat & kommun vänta med att fakturera?
 
Mot privatperson kan man vänta med fakturan i 3 år, tror att det är 5 eller 10 år mot företag (och en samfällighet tror jag räknas dit i sådana här sammanhang).
 
Det är väl bra att de inte skickar några fakturor? Eller får du problem med bokföringen?
 
Inga problem i bokföringen, mer för att få ett avslut och ett slut på allt tjafs i föreningen.

I mitt jobb så kan man ju inte vänta för länge med att fakturera till kund och lika gäller från våra leveratörer, jag tror att det är inom 4 månader som fakturan måste vara skickad... eller???
 
Så vitt jag förstår så säger lagen att du kan driva in en skuld upp till 3 år efteråt gentemot en privatperson. En skuld uppstår så fort du har levererat ngt. Du är skyldig att betala även om ingen faktura skickas (undrar om man inte tom. teoretiskt kan åka på dröjsmålsränta även om leverantören aldrig krävt betalt).

Om ditt företag har kortare tid på sig att fakturera så kan det bero på interna regler i bolaget (fast de brukar väl snarare ligga på max 1 vecka), eller på formuleringar i avtal mellan företag. Om du ex. gör jobb som underentrepenör så kan din kund tappa sin möjlighet att debitera slutkunden för ditt arbete om de inte ser din kostnad i tid.
 
En samfällighet är väl ingen privatperson ?
 
Nä men då är det ju ännu längre tid man har på sig.
 
Redigerat:
Vad är det som gäller mellan två företag då?
jag har sökt en del men hittar inget...var kan man få reda på vad som gäller? kronofogden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.