Japp det är en vvx som för över solvärmen till brinen. Och den sitter efter borrhålet men före värmepumpen. Har en 3vägs växelventil som styr om flödet från solslingan till förvärmningen. Ska ta och rita upp det under helgen och lägger upp det.
 
morgannorberg skrev:
Japp det är en vvx som för över solvärmen till brinen. Och den sitter efter borrhålet men före värmepumpen. Har en 3vägs växelventil som styr om flödet från solslingan till förvärmningen. Ska ta och rita upp det under helgen och lägger upp det.
Perfekt, för jag är också intresserad :D
 
Har funderat på om man kan bygga en enkel vinddriven oljepump som pressar oljan varm och sen via en VX för över ett par grader till inkommande brine till VP. Bor i ett gamalt dragit hus som behöver tillskott när det blåser.
Kanske lite knasig vad tror ni?
 
jensreerslev skrev:
Har funderat på om man kan bygga en enkel vinddriven oljepump som pressar oljan varm och sen via en VX för över ett par grader till inkommande brine till VP. Bor i ett gamalt dragit hus som behöver tillskott när det blåser.
Kanske lite knasig vad tror ni?
Då tror jag mer på en vinddriven elgenerator (från en bil?) som driver en elpatron i en genomströmningsvärmare. Enklare, billigare och betydligt högre verkningsgrad. Dock så tror jag du inte kommer märka någon skillnad i komfort på grund av detta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.