Jag och hustrun har börjat titta på hus, och något jag direkt noterar är att många hus har snygga golv och ytskikt (precis som vi villl ha), men värms upp med direktverkande el.

Här är ett exempel.

Det jag funderar på är hur man kan sänka driftskostnaderna utan att behöva göra om en massa.

Luftvärmepump (luft/luft) räcker ju en bit på vägen, men det lär ju ändå bli saftiga elräkningar nu när tyskarna ska stänga av kärnkraften. Braskaminer kan användas för att "kapa topparna" riktigt kalla dagar men ingen av oss är intresserade av att lägga en massa tid och energi på vedeldning, och vi har ingen tillgång till billig ved heller.

Att dra in ett vattenbaserat värmesystem och sätta upp radiatorer känns inte så lockande heller, och man vill ju inte byta snygga golv för att få ner golvvärme. Frågan är också hur lång tid man behöver för att räkna hem en sådan investering.

Kan man koppla in ett FTX-system som kopplas till fjärrvärme eller bergvärme på ett hus som har mekanisk frånluft, och är det en bra ide?
- Kan ett bergvärmesystem användas för kylning på sommaren?
- Hur bra fungerar det att vädra och ha öppna fönster då ,man kör FTX?
- Blir det torr luft med FTX, och vad gör man år det?
- Kan man kombinera uppvärmning via FTX med oljefyllda el-radiatorer och finns det någon mening med det?
- Blir det en massa surr och brus och drag inomhus med FTX?
- Kan man använda ett FTX-system för att hålla en källare torr och fräsch?

Massor av funderingar har jag, och det vore trevligt med åsikter från er som vet mer om hur man gör det här. Lösningen just nu är att framförallt titta på hus som har bergvärme/fjärrvärme.
 
Avstå från hus utan vattenburen värme. Installera vattenburet är dyrt, kostnaden för att byta golv är en liten summa i sammanhanget.
Dessa hus kommer att bli nästan omöjliga att sälja eller få tillbaka pengarna på.
Tyskarna förlitar sig på billig nordisk el som Sverige enligt EU avtalen är skyldigt att skänka tyskarna.
Moderatregeringen ställer lydigt upp och planerar att bygga en riktigt grov exportkabel för el till kontinenten.

Hur du än vänder på det måste du börja med att installera ett vattenburet system innan du väljer vilket värmesystem du ska ha i ett sådant hus. Låt någon annan ta kostnaderna och köp något hus med vattenburet på en gång. Golv och ytskikt är bara att smacka på nytt som ni vill ha det.
 
Det finns alternativ till att installera vattenburet system, men de är inte lika bra. Enklast är att fortsätta värma med direktel. Elen blir gissningsvis inte billigare de närmaste åren. Helt lysande är det inte heller ur miljösynpunkt då det är slöseri. Kraftverk har dålig verkningsgrad. Luftvärmepump är ett enkelt komplement som du nämner. En pelletskamin kan klara en stor del av värmebehovet även när det är riktigt kallt, men den kräver en viss insats i form av påfyllning.

FTX är ett bra ventilationssystem, men det duger normalt inte till uppvärmning.
Bergvärmesystem kan byggas så att de kan kyla huset på sommaren.
Visst kan du vädra och ha öppna fönster även om du har FTX i huset, men FTXen fungerar inte så bra under tiden.
All ventilation ger torrare luft inomhus vare sig den sker med FTX, forcerad frånluft eller självdrag.
Det går utmärkt att kombinera FTX med oljefyllda elradiatorer, men det lär inte nämnvärt minska uppvärmningskostnaden. Direktel är direktel även om radiatorerna är oljefyllda.
Helt tyst är det inte, men det behöver inte vara störande.
Är källaren ofräsch kan det vara bra att öka ventilationen. Det är inte säkert att det räcker.

Erik
 
johanpelle skrev:
Tyskarna förlitar sig på billig nordisk el som Sverige enligt EU avtalen är skyldigt att skänka tyskarna.
Moderatregeringen ställer lydigt upp och planerar att bygga en riktigt grov exportkabel för el till kontinenten.
Nja, Sverige är skyldigt att tillhandahålla naturresurser till marknadspris på den gemensamma marknaden, finns ingen speciell Tyskrabatt typ -50%. När A Merkel avveklar all Kärnkraft i Tyskland åker priset upp och så gör Vattenfalls vinster.

Sedan vill jag påsta att vattenburet är en j--la illusion i de flesta fall. De flesta vattenburna hus värms med elpatron eller oljepanna (fossilt). I de fall det finns kommunal fjärrvärme (har själv detta) skuggar fjärrvärmen elpriset -10+% för den politiska korrekthetens skull. Om det finns vedpanna kanske det blir intressant. Om du är villig att hugga själv, dvs, annars att köpa från kommersiella vedoperatörer är mindre kul.

Vad vill jag säga då? Jo, en kWh kostar oavsett energibärare. Det som gäller är isoleringen. En icke förbrukad kWh är alltid en sparad kWh. Dvs, kolla hur väl isolerat huset är snarare än att reta dig på energibäraren. Hellre 10 tusen kWh per år direkt el än 25 tusen kWh per år fjärrvärme om man säger så.

/Anders
 
Avemo skrev:
Direktel är direktel även om radiatorerna är oljefyllda.Erik
Fördelar/nackdelar med oljefyllda radiatorer jämfört med icke oljefyllda?
 
Såg ut att vara mitt i stan/samhälle. Kolla om det verkliget är tillåtet att installera eldad värmekälla för uppvärmning innan ni planerar nåt sånt! Braskamin är en sak, men som huvudsaklig värmekälla kan det vara värre.
 
Henri skrev:
Fördelar/nackdelar med oljefyllda radiatorer jämfört med icke oljefyllda?
De icke oljefyllda kan under vissa omständigheter lukta lite bränt damm. Inte något stort problem, men det händer. Vissa knäpper och eller brummar av och till, men det gäller nog mest gamla exemplar. De oljefyllda är fysiskt mycket större för samma effekt.

Personligen föredrar jag oljefyllda där det finns plats för dem. Det viktigaste är dock termostaten. Den skall vara elektronisk, men det är den på de flesta nya element idag.

Om du söker på forumet kan du hitta spaltmeter skrivet om skillnaden mellan dessa element. Somliga har en närmast religiös övertygelse om att den ena eller den andra sorten är vida överlägsen, men jag hävdar att det är en smaksak mer än något annat.

Erik
 
Avemo, tack för sammanfattningen. Sedan är det väl lämpligt att inte blanda i samma utrymme, eftersom oljefyllda reagerar långsammare.
 
Det sitter ofta precis samma sorts termostat i oljefyllda som i icke oljefyllda. Det långsammaste i kedjan är normalt luften i rummet. Det går utmärkt att blanda.

Erik
 
Att isoleringen är viktig är ju ingen tvekan om, men har ju alla hus ett ventilationssystem. I de flesta hus som är lite äldra så innebär det att kall luft kommer in genom ventilationshål vid fönstren och sugs ut, ofta med mekanisk frånluft. Vill man utvinna värmen ur ut-luften så kan man väl sätta in en värmeväxlare på utluften - men fungerar det om man saknar vattenburet värmesystem?
 
Krilleman
Anders_Nilsson skrev:
Sedan vill jag påsta att vattenburet är en j--la illusion i de flesta fall. De flesta vattenburna hus värms med elpatron eller oljepanna (fossilt).
/Anders
VA??? Vad bygger du den erfarenheten på? Runt om i krokarna i "lilla" mälardalen har jag då inte stött på alldeles för många el/oljeeldade vattenburna villor längre...
 
pelpet skrev:
Att isoleringen är viktig är ju ingen tvekan om, men har ju alla hus ett ventilationssystem. I de flesta hus som är lite äldra så innebär det att kall luft kommer in genom ventilationshål vid fönstren och sugs ut, ofta med mekanisk frånluft. Vill man utvinna värmen ur ut-luften så kan man väl sätta in en värmeväxlare på utluften - men fungerar det om man saknar vattenburet värmesystem?
Lösningen på det har du skrivit sex gånger i första inlägget. En FTX är ett ventilationssystem med forcerad Från- och Tilluft samt värmeväXlare mellan dessa. Vatten är inte inblandat.

Erik
 
  • Gilla
Markus_kba
  • Laddar…
Krilleman
Avemo skrev:
Lösningen på det har du skrivit sex gånger i första inlägget. En FTX är ett ventilationssystem med forcerad Från- och Tilluft samt värmeväXlare mellan dessa. Vatten är inte inblandat.

Erik
Problemet är väl bara att luft är en dålig värmebärare! Plus att FTX drar ström, allt drar ström jag vet. Men ett väl isolerat hus med självdrag och vedeldat mot ackar med 5W pumpar är jädrigt bra!
 
Krille, jag svarade på den specifika frågan om man kunde göra något åt ventilationsförlusterna utan att ha ett vattenburet system. Det är precis vad en FTX gör. Jag är inte helt hemma på området, men har fått uppfattningen att den gör det ganska bra. Sedan är det en annan sak att ventilationsförlusterna normalt är mycket mindre än förlusterna genom väggar och tak.

Beträffande luft som värmebärare så finns det sådana system som fungerar också, men de har sina begränsningar och lär inte vara helt enkla att eftermontera i ett hus.

Erik
 
FTX förutsätter ett riktigt tätt hus, annars blir återvinningen betydlig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.