Hej!

Man har ju hört att det alltid visat sig vara bäst med rörligt elavtal.

Men jag klurade lite på det där och tänkte se om någon kan säga att jag resonerar fel.

Just nu har jag rörligt el avtal med ca 50 öre per kWh.

Skulle jag binda på 1 år så är priset per kWh 60 öre, dvs 20 % dyrare.

Detta är det som gäller nu i maj.

Under sommar månaderna gör man ju av med ganska lite el.

I snitt under ett år gör jag av med ungefär 1210 kWh per månad.
Ett medelvärde blir väl bara relevant att kolla då priset är konstant?

Men om man har rörligt elavtal samt att man egentligen gör av med mer el under den tid på året som elen är dyr så undrar jag om det inte borde löna sig att passa på nu och binda. Om jag inte minns helt fel tror jag priset på el i mellan december och februari kunde ligga på över 100 öre. T ex gjorde jag bara av med 13% i maj förra året el mot vad jag gjorde av med i januari.

Vad tror ni? Hoppas på svar från någon som räknat på detta ordentligt.

Mvh
Fredrik
 
Jag har räknat på detta och har nu bundit elen på 3 år.
Just som du skriver så gör man av med mer el när den är som dyrast så en medelberäkning (som man kan göra för tex ränta) blir lite sne.
Jag gjorde ett överslag och det blir kanske inte ngn fruktansvärd besparing ,800-1500 kr per år, men sen är ju jag övertygad om att elen kommer gå upp och upp - finns inte mkt idag, särskilt efter tyskarnas utspel, som pekar på att vi kommer få sänka elpriser det närmaste decenniet, utom möjligen ngt år här och där.

/K
 
Hej!

Tackar för svaret!

Det är precis det jag lutar åt också!

Mvh
Fredrik
 
klaskarlsson skrev:
Jag har räknat på detta och har nu bundit elen på 3 år.
Just som du skriver så gör man av med mer el när den är som dyrast så en medelberäkning (som man kan göra för tex ränta) blir lite sne.
Jag gjorde ett överslag och det blir kanske inte ngn fruktansvärd besparing ,800-1500 kr per år, men sen är ju jag övertygad om att elen kommer gå upp och upp - finns inte mkt idag, särskilt efter tyskarnas utspel, som pekar på att vi kommer få sänka elpriser det närmaste decenniet, utom möjligen ngt år här och där.

/K
Tyskarna har glömt att berätta att de tror att framtiden är kol. Så samma dag de lägger ner kärnkraften kommer kolkraften bli the shit. Svart-el till halva priset d^_^b
 
Arbetar själv på ett elhandelsbolag, sitter dock inte på trading (jobbar på assets). Men lite koll på elmarknaden får man på köpet. Vill dock påpeka att jag inte är någon expert på detta ämne.

På sikt (>5år) kommer elpriset att stiga rätt ordentligt även om det givetvis alltid kommer att finnas tidpunkter när det vänder ner en sväng.

När jag flyttar in i nya kåken till hösten kommer jag att försöka binda på 3 eller 5 år om jag hittar ett okej avtal (säg 110-112 öre för 3 år och 113-114 öre för 5 år).

Synd bara att man inte kan hitta riktigt långa bindningstider, vi säljer och köper redan bl.a. el för 2021...
 
När Tyskland stänger av sina kärnkraftverk så lär väl elen bli en bristvara, det kan väl medföra ökade priser.
 
Någon bristvara blir det inte, däremot skapar det ett energisystem som ställer än höga krav på överföringskapaciteten mellan länderna. Denna byggs ut relativt kraftigt just nu så det kommer att stabilisera uppgången.

Den senaste basline prognosen jag såg har en prisökning på runt 9% från 2011 till 2016. Fram mot 2028 kan ni räkna med att elpriset är ungefär det dubbla mot idag. Sen finns det givetvis andra prognoser men alla visar att priset går upp. Skillnaden mellan dem är när ökning förväntas ta fart. De flesta verkar dock överrens om att den verkligt stora uppgången kommer runt 2020.

Får bumpa den här tråden om 8-10 år och se hur väl det slog in :D
 
Suhagg skrev:
Tyskarna har glömt att berätta att de tror att framtiden är kol. Så samma dag de lägger ner kärnkraften kommer kolkraften bli the shit. Svart-el till halva priset d^_^b
Problemet är förstås att det finns en stark opinion mot kolkraft också.
Så troligen kommer det bli import (från bla farnsk kärnkraft) och rysk gas som får täcka upp energibehovet.
Polackerna har en del kolkraft också (det drabbar väl ingen tysk ? :()

Tyskarna gör precis samma misstag som vi gjorde 1980 - man tar ett politiskt beslut utan att ha alternativen klara, eller iaf utan att tydligt visa upp planen...

/K
 
Håller med klaskarlsson till stora dela. Kan tilläggas att man även importerar från Schweiz som har både vatten, kärnkraft och gas.

Sen ska man inte glömma att det handlar om politik. Vi har fortfarande 10 reaktorer trots "1980" samt att det nu är möjligt att återinvestera på dessa platser, även om intresset är svalt. Ny kärnkraft är dyrt, mycket dyrt.
 
Thberg skrev:
Håller med klaskarlsson till stora dela. Kan tilläggas att man även importerar från Schweiz som har både vatten, kärnkraft och gas.

Sen ska man inte glömma att det handlar om politik. Vi har fortfarande 10 reaktorer trots "1980" samt att det nu är möjligt att återinvestera på dessa platser, även om intresset är svalt. Ny kärnkraft är dyrt, mycket dyrt.
Fast Schwiez tog också ett beslut om att inte förlänga tillstånden för deras raktoer nyligen :(
Lägg därtill att oljan kommer bli mycket dyrare och börja att sina inom de närmaste decennierna....

/K
 
Då blir alternativet att belägga hela Sahara med solpaneler och en kraftig kabel upp till europa så är det klart.
 
loffes skrev:
Då blir alternativet att belägga hela Sahara med solpaneler och en kraftig kabel upp till europa så är det klart.
Plättlätt - det gör vi på en helg :)

/K
 
Stämmer att Schweiz tog ett liknande beslut men visst var det på längre sikt? Borde vet just det eftersom företaget jag arbetar på har huvudkontoret i Schweiz och äger delar av landets reaktorer...

Känns som vi kommit bort lite från frågeställningen förresten. Som sagt jag kommer med största sannolikhet att binda. Hur gör ni andra?
 
harry73
Jag har fast pris i 5 år. I år räknar jag inte med stora skillnader i pris men i längden blir det säkert billigare
 
klaskarlsson skrev:
Plättlätt - det gör vi på en helg :)

/K
Lite upptagen nu till helgen men lite senare kanske ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.