Jag ska isolera upp i nock på vinden. Jag behöver ett isolermaterial som tillåter och tar upp en viss mängd fukt. Ingen fuktspärr alltså. Isolermaterialet skall finnas som matta , inte som lösull. Det enda jag hittat är isolering baserat på lin. Ganska dyrt men helt ok pris ändå. Är det någon som har något tips på alternativ??
 
Ingen ånspärr /ångbroms =En dålig idé.
Spelar ingen roll vilken "New Age"-flum du har lyssnat på.
-Läs på fakta och byggnadsfysik istället, eller diskutera med någon utbildad person.
 
Tack Haavard. Jag ska titta vidare på det. Har du någon bra länk. Har fått tag på några andra bra tips som jag ska kolla upp ; feelingwood.se som arbetar med träfiber som ser lovande ut. Även Vital-isoleringen från Finland undersöker jag.

Hakaner: Tack för ditt svar. Jag tycker nog det var lite inskränkt i sin karaktär. Hoppas du kan vidga dina vyer något. Jag är utbildad.
 
Tack för länkarna, jag såg dem precis..;-)
 
Per: Hur resonerar du när du väljer bort fuktspärr? Hur löser du problemet med att 20 gradig luft från ett fuktigt badrum går upp genom innertaket och kondenseras på det -20 gradiga yttertaket?
 
Dr Fozz; Det beror, som du säkert vet, på vilken ångtrycksbelastning som förekommer. Nummer 1: Jag har inget badrum. Nummer 2: Jag kommer mycket sporadiskt att vistas i den aktuella fastigheten då temperaturen understiger 0 gr. Ångtrycksberäkningen håller. Kan vi återgå nu till min ursprungliga fråga.
 
Hatten av om du har utfört en ångtrycksberäkning av huset!
-Det rör sig med andra ord om ett fritidshus för sommarbruk alltså?
Det underlättar ju för sådana konstruktioner...
Men ett inre lufttätt skikt ska du väl ändå ha? Om inte, så får du gärna vidareutveckla resonemanget?
 
Jag blandar mig i här.

Ett torp (c:a 150år), har varit bofast till för 30 år sedan.
-garanterat inga tätskikt nånstans
-ingen röta / mögel
-har inrett sovloft på vinden
-öppnat upp en del av hallen till nock

Varför ska jag ha tätskikt i tak om jag tilläggsisolerar med cellulosa? Måste väl vara bättre att det funkar som i väggarna (stockar) fukten får vandra fram & tillbaka?
 
Om du tilläggsisolerar så förändrar du husets grundkonstruktion;
Genom att yttersta delen i väggen blir kallare, så ökar den relativa fuktigheten i det skiktet...
 
"Tidningspapper levereras försorterade till produktionsanläggningen och förvandlas där till grova fibrer, blandas med bor och ammoniumpolyfosfat och mals i en roterande kvarn. Bor och ammoniumpolyfosfat tillsätts för att ge isoleringen dess brandhämmande egenskaper samt för att öka mögelresistensen och hålla insekter och skadedjur borta. Isocell cellulosaisolering är inte giftig, innehåller inga ämnen eller tillsatser som kan orsaka skada, är mjuk och varm samt skapar ej hudirritation vid beröring."

Reuse är ju en bra produkt att det är möjligt att återanvända men om man läser ordentligt på c2c konceptet så kan det i vissa fall medföra en försämrad produkt och då är det inte en lika bra produkt att köpa uifrån konceptet c2c

Vet nu inte vilken av de bägge medlen som är vanliga i cellulosa av papper som medförde risk för hormonstörningar för reproduktionen och fosterskador - men det som skadar skadedjur skadar inte oss..?!?! ja jag säger som så som drabbad av ovanstående - VARNING! Det är på egen risk och era framtida barns risk! Finns det inget bättre att använda som medel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.