hejsan.
vi ska tillägsisolera samt byta panel på kåken.
tacksam för tips vad man ska tänka på samt saker man absolut ska göra och inte göra :D
vi aldrig gjort sånt där. så tacksam för allt om detta :)
hur lång tid kan de ta för 2 personer fixa detta? 1.5plans hus.

tacksam för snabbt svar..
 
Tänk på att grundolja ordentligt, att kanten nedåt skall luta 15-30% så att vatten rinner av och låt gärna ändträt stå i olja nått dygn så att trät inte suger upp vatten senare.

Tänk vidare på att se till att få spikarna målade, smart är att sätta upp inre panelen och sen måla, och sen sätta upp färdigmålade locklister/paneler. Sätter man upp all panel och sen målar så riskerar man att få glipor när träet torkar.

Smart är att göra ett bra anhåll så att man kan kapa till panelen i exakt samma längd. Om ni inte har kapsåg, köp för guds skull det.

ANZA har numera rollers speciellt för fasadmålning, verkar vara bra men jag har inte provat, kommer dock göra det om nått år när det är dags för mig att byta panel. Lägg pengar på bra fina penslar, det är roligare och går snabbare med bra penslar.
 
Jag gjorde detta nyligen, kryssreglade och satte 2*45-isolering för att slippa köldbryggor..men hade jag gjort det idag hade jag satt dessa:
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21008
Ruggigt snabb montering och inga köldbryggor. Sen på med distanser-läkt och sen panel. Tänk till ovanför
och under fönster att ni sätter "dubbla läkt" så ni har något att spika fodret runt fönsterna i. Sen bara mata på med panel...Skruva fast en lång rak bräda nertill och vinkla cirkelsågen 15grader och kapa så får ni allt fint och rakt och varje bräda behöver inte mått-kapas innan.
Det med att måla innan locken kommer på är bra!
lycka till
//
M
 
Bra tips:) tacksamt de:) vi ska sätta falspanel. Några tips angående de?:)
 
Köp/hyr spikpistol. Trät krymper som sagt när det torkar så jag hade målat innan jag hade satt upp panelen. Planera målningen bra så att det är enkelt och smidigt att måla och sen torka, t,ex genom att bygga någon hylla eller liknande att lägga målade bräder att torka på. Om ni inte har garage eller liknande så kan det vara en idé att köpa ett billigt partytält att stå och måla under.
 
jo köp en spikpistol, gärna en lite bättre variant. Du kommer ha igen det!! Jag handspikade allt och efter
x-antal tusen spik så ångrar jag mig grovt samt att handleden fick ta stryk.
Försök köpa trät i så "nära" längd som möjligt för att få lite spill. Tänk på droppplåtar där det behövs...
//
M
 
Kanon bra saker:). Har inhandlat 2 makita gas pistoler så de finns:) hamra för hand finns ju inte:). Tacksam för mer tips och gärna bilder på hur man går tillväga:)
 
Jag gjorde detta förra sommaren, jag använde heltäckande 70mm spontad cellplast istället för dyra fasadskivor.
Cellplasten klämde jag fast mellan husvägg och spikläkt genom att skruva långa skruvar rakt igenom.

Det gick snabbt och smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.