F
Ophelia skrev:
Familjeträd är riktigt roligt, speciellt för de med liten trädgård och önskan att kunna smaka olika äpplen men även som pollinerare. Det är inte bara bland äpplen som familjeträd finns utan även bland päron, plommon och körsbär.

Däremot är jag skeptisk till att ympa päron och äpple. Det går men brukar inte blir bra och ympen kan stötas bort även efter en längre tid.
Brukar inte familjeträd dra ivär åt olika håll och bli väldigt oregelbundna om man inte är kung på beskäring? Och hänger dom inte väldigt mycket (framför allt unga träd) om tex en äppelsort kommer tidigare än andra?

Jag har funderat på ett spaljeodlat träd mot en sydvästfasad och har då funderat på ett träd med två sorter. TB skulle jag vilja prova på ena sidan men vad kan vara lämpligt på andra?

Mitt B9 Katja som jag planterade för två eller tre veckor sen blommar redan. Skall jag noppa bort blommorna eller skall jag vänta med det tills det blir frukt? Har inte beskurit det heller ännu. Tycker att det var ganska visset beskuret från plantskolan, kan jag beskära det nu eller skall jag vänta? Några andra grundtips? Skall man tex binda ner/upp grenar för att tvinga dom i rätt vinkel?
 
Nja...visst kan de dra iväg men om man införskaffar ett familjeträd från en plantskola med gott rykte brukar de ha valt sorter som passar ihop. Sedan spelar ju Moder Natur in till viss del. Kan tänka mig att de upplevs hänga mycket om man har ympat på så sätt att det inte är några markerande klykor. Det som kan vara svårt med ett familjeträd är ju att beskära snyggt utan att ta bort det som är inympat men man kan inte få allt.

Om jag hade fått välja ett spaljeträd med två sorter så hade jag valt TB och Oranie. Tycker de har liknande växtsätt och det skulle bli gudomligt goda äpplen!

Tycker inte att blommorna ska noppas bort. Däremot, OM det blir äpplen, kan du kartgallra om inte trädet sköter det själv. Träd med skarpa klykor tenderar att sätta frukt lite senare än de som i tidigt stadium fått "hjälp" med att böja ner sina gängliga grenar och skapat en trädvinkel på en 45-55 grader. Jag skulle inte beskära det än på ett tag mer än att ta bort någon gren som skaver, är skadat eller dött.
 
Den som har svårt att välja äppelsort kan bli hjälpt av att gå på Åppeldagarn på Julita Gård, som arrangeras i september varje år. Där har de ca 150 äppelsorter som man kan smaka fallfrukt från. Sedan kan man beställa de äppelträd av de sorter man gillar. Jättekul!

Man kan få litet egna sorter som ingen annan har. Jag föll t.ex. för ett mycket sött och friskt dessertäpple som heter Josefineräpple. Ska bli spännande när frukten kommer inom ett par år! Trädet planterades i min trädgård 2008, och var då två år gammalt. Då var det mer som en "pinne", men nu börjar det se ut som ett träd. Det är också kul att forma ett träd från början av dess liv.
 
För mig blev det ett familjeträd med 3 sorter.. sommar, höst o vinter äpple..
Kan inte sorten i huvudet just nu men kan kolla sn när jag e hemma.
 
Hej,

Jag fick inte tummen ur i våras :), kan man plantera äpplen nu, hade tänkt mig ett familjeträd likt Benny å Lisas?

Mvh
Bambi
 
Sålänge marken inte är frusen kan du plantera äppelträd. Tänk på att trädet efter plantering ska stå som på en liten kulle. Jorden i planteringsgropen kommer nämligen att sjukna ihop och det är inte bra om trädet sedan står i en grop.
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.