Hej hej alla kunniga! Jag är på lägenhetsjakt och var på visning idag i ett härligt gammalt hus och en trevlig lägenhet. Jag är förkyld och känner inte så mycket lukt men det var flera som klagade på att den var inrökt.
Min undran är nu: Vad kan man göra åt det? Ättika ska vara bra mot odörer, men funkar det långsiktigt? Jag skulle eventuellt måla eller tapetsera om, om det är till någon hjälp. Finns det ORDENTLIGA lösningar? Vill inte bo i röklukt och man hör ju alltid om att det ska vara så omöjligt att få bort.
 
Jag har haft en inrökt lägenhet och det var inga som helst problem efter att man gjort om alla ytskikt. Tvättade taken innan målning och rev ned tapeter innan jag bredspacklade och målade om.
Jobbigaste var väl att måla alla snickerier som var rätt så gula.
Som nytt..

Skulle kunna tänka mig att mycket av lukten sätter sig i textiler i lägenheten, möbler, gardiner och sånt.
 
Vet inte om jag har lust att lägga när så mycket tid och pengar på en hyres...
 
Ah - hyres!? Visning - Jag tolkade det som att det var en BR.

Då är Ättikan det enda som min mor förespråkar... Skulle vilja påstå att det inte funkar ngt vidare, provade i en jag skulle flytta till. Flytten uteblev just på grund av det du beskriver. Röklukt och en hyresrätt i andra hand..
 
Ättika fungerar, men man måste låta den stå och verka ett tag och kanske byta ut den ett par gånger om det är riktigt illa.

Provat både på en kompis hyresrätt och min egen bli där exet spillde ut en tunna rå sill i klädseln. Funkade perfekt.
 
Det finns en speciell färg som man kan använda, har själv använt den innan jag tapetserade om en inrökt lägenhet, kommer dock ej ihåg vad den heter...

Norrl
 
Om det är en vettig hyresvärd så hoppas jag du kan ställa kravet på denne att dra över lgh med spärrfärg eller nåt. Förstår dig om du inte vill göra det själv. Vår tidigare värd var riktigt bra på så sätt, att det skulle vara ordning och reda. Utflyttande hyresgäst hade i så fall fått stå för upprustningen av nikotineländet. Lycka till!
 
Ozonbehandla. Det är vad du gör efter en brandhärdad bostad. Ozonbehandlingen dödar luktpartiklar kan man säga.
Det finns även spärrfärg du kan måla in lukten med, men jag hade tveklöst kört på ozon. Sedan hade jag ändå målat om särkilt trädelar, stukatur och annat bara för att få den fräschare doften från nymålat osv.

Ättika fungerar, men är det en större bostad så behöver du rätt mycket ättika. Ozon är 10 ggr bättre än ättika. :)
Går att köpa en ozongenerator eller hyra. Du kan också köpa det som en tjänst, men då pumpar de på rätt så mkt ozon och du kan inte bo i utrymmet under dessa dagar.

Ozon är för övrigt vad de behandlar bilar med där man rökt inuti bilen. Röklukten är borta på 1 dygn med ozonbehandling i en bil. I en bostad krävs lite kraftfullare prylar och tar lite fler dygn.
 
En ozongenerator kan du hyra för en 500'ing och ställa in o gasa ut lägenheten en helg om du kan bo hos någon vän/släkting undertiden.

Ta bort blomkrukor, täta ventiler och tejpa för köksfläkt o annat så du inte gasar halva grannarnas lägenheter med ;)
Ozongeneratorn är en lampa inuti en behållare kan man säga. När man tänder lampan tillverkas fria syremolekyler som binder till sig luktpartiklar, typ drar ut dem från trä, möbler, textiler mm.

Glöm inte att ta bort blomkrukor innan bara då ozon och klorofyll går sådär bra ihop.
 
Har också bra erfarenhet av Ozon, fast mot kvarvarande mögellukt efter åtgärd av själva möglet.

Pen
 
Var hyr man en ozongenerator då? Byggfirma? Städfirma? Så att man vet var man ska börja leta...
 
Jag har hört av en mäklare att Ocab gör denna tjänst...
 
S
en bra hyresvärd renoverar lägenheten. finns inte denna tanke hos värden. då tycker jag att du tittar på annan lägenhet.
 
Ättika har inte hjälpt, inte ozon heller. Nu har vi en luftrenare på dygnet runt, den gör inte så stor skillnad. Men genom en vattenläcka fick vi reda på hur dåligt renoverat det är egentligen. Hyresvärden har ju hävdat att han gjort allt han kan mm, men han har ju tex bara lagt nytt golv ovanpå det gamla, klart som tusan att lukten tränger igenom då! Väggarna lär ju vara lika slarvigt gjorda... Nä, vår lösning blir till att flytta, tyvärr blev jag av med mitt jobb men så fot jag får ett nytt flyttar vi.
 
Har inte ozongenerator hjälpt? vilken modell/märke kör ni? vilken lampa? hur länge?

Ozongeneratorn tog ur fotsvetten ur mina fotbollsskor som jag haft i 7 år... likaså mina inlines. Jag lovar o svär att det var mer inpyrd lukt än vad rökning kan åstadkomma...

Tråkigt o höra dock med flyttplanerna, men jag blir ändå fundersam... ozon är ändå det man nyttjar för brandsanering av lägenheter som det brunnit i och det flyttar faktiskt in folk efteråt som inte känner ett smack av brandlukt (är själv fd brandman o har nyttjat detta). Däremot måste man gasa på rejält, det går absolut inte att bo i utrymmet undertiden, utan nivån av ozon ligger på giftiga nivåer där du rentav dör om du vistas i utrymmet samtidigt under en period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.