Hej,

är det någon som byggt ett fritidshus och köpt stommen av Lundqvist trävaru? Jag är på g att bygga en stuga i norrbottens inland och vill gärna höra dina erfarenheter av dom, eller tips om andra.
 
Har byggt ett fritidshus på ca 80 kvadrat med stomme från Lundqvist. Övervägande positivt. Ska skriva ner lite mer utförligt här senare ikväll.
 
Vi funderar också på att köpa stommen därifrån, och vi har bara hört positivt om dom. Men fler synpunkter är alltid välkommet!
 
Glömde skriva ner mina erfarenheter förut..här kommer en kortare sammanfattning:

Positivt:
- Flexibla att ha att göra med. Jag hade en del specifika önskemål om tjocklek på både väggar och takstolar, och de ritade takstolarna så att vi fick lite mer loft-plats än standard..samtidigt som vi hade 40cm tjocka takstolar för att få in ordentligt med isolering eftersom vi har öppet till nock.
- Priset, de är billiga i förhållande till vad man får
- Virket de använder är kanon. K24 virke till och med i väggreglarna. Ordentligt med virke medskickat för bärläkt etc
- De kunde spika panelen med rostfri A4-spik (Vi har järnvitriolad fasad..)

Negativt:
- Lite "Norrländska" i sin kundservice...de kunde inte få ner huset till en specifik dag, utan det blev förseningar..bara 4 dagar, men tillräckligt för att jag skulle vara tvungen att boka om alla hjälpande personer jag hade bett om hjälp...
- "Monteringsmanualen" lämnar mycket i övrigt att önska, även om det var enkelt att sätta ihop stommen så är det alltid detaljer som är lite trixiga.
- Kunde inte använda vindduk...standard med vindpapp..vilket jag tycker är sämre, men det funkar
- Av någon outgrundlig anledning är inte väggblockens fasad sågad med droppnäsa...så det har jag på min att göra-lista till i sommar att göra i efterhand...

Tror man kan summera det så här:
- Vet man vad man vill ha, och tänker göra det mesta arbetet själv och till låg budget, då är Lundqvist kanon.
- Har man pengarna och vill få "hela huset" klart snabbt, så ska man ta någon leverantör med högre grad av prefab.

Jag kunde ha byggt hela huset i lösvirke, nu valde jag väggblocken för att snabbast möjligt få på fasad på huset, med takstolar som i rätt mått från samma leverantör som till resten av huset...och bygglovsritningar och konstruktionen garanteras av en firma. Resten av huset är helt lösvirkesbyggt...
 
Tack!
Hur mycket extra fick du betala för tjockare takstolar?
Vilken lutning har du valt på taket?
 
Oj, det minns jag inte exakt, men runt 6000 kr extra någonting tror jag... och Lundqvist salade på dem. I efterhand hade det varit smidigare att sala på dem själva när takstolarna var resta. Men om man reser med kran så sparar man massa tid på att ha dem färdigsalade med spikplåtar från fabrik.

Taklutningen är 38 grader. 45 grader hade gett marginellt mer utrymme bara, och då egentligen bara högre i mitten.
 
Tack så mycket! Vi funderar på det här med taklutning, men det är ju så svårt att veta hur mycket man "måste" ha..
Bierfi: Får man fråga var i norrbotten ni ska bygga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.