Har köpt en 15 kvm friggebod på nätet och anlitat en byggare för att uföra följande arbete till en summa av 53 000 kr. Verkar det rimligt?
Markarbeten o förberedelse: Utgrävning ca 200 mm läggande av fiberduk och uppfyllnad med makadam. Grävning, utplacering och fastgjutning av 6 st betongplintar. Nedgrävning av 50mm elrör.
Montering av förrådssats på 15 kvm.
Montering av tilläggsisolering, fönster, dörr, takbeklädnad och plåt
El: 1st strömbrytare, 1st lysrörsarmaturer o 2st eluttag.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Hoppas du inte tackat ja till offerten. Priset är på tok för högt.
 
Det beror en hel del på hur det ser ut där boden ska stå, och hur pass komplicerad materialsatsen är att montera. Det är mycket pengar, men jag tycker inte det är orimligt. Det är så det kostar. Du har ju många olika discipliner; det ska grävas, mätas in, gjutas, snickras, dras el.

Men enda sättet att få reda på om det är rätt pris är att ta in fler offerter.
 
+1 på anders inlägg.
Det är en hel del olikma moment som skall göras av olika hantverkare, och sedan ngn som håller ihop detta.

40kkr är ca 100 mantimmar - eller två man i ca 1.5 vecka - inte helt orimligt kanske ?
Lägg därtill att det behövs lite material, en grävmaskin osv

Kan du göra ngt själv lär du kunna få ned kostnaden, men framföallt : ta in fler offerter för att jämföra

/K
 
Hemmakatten
Vi lät bygga en friggebod på gjuten platta, 2x7,5 meter med två dörrar, inga fönster, lösvirke, papptak, oisolerad, el indragen 3 lampor i taket, ett dubbelt eluttag invändigt och ett dubbelt på utsidan. Vi satte upp panelen själva och målade boden. Vi hamnade långt under trådskaparens prisuppgift.
 
Hemmakatten
Under byggtiden bodde vi i husvagn på tomten och köpte då en liten (ca 5kvm) friggebod i plockepinnmodell. Den var extremt enkel att sätta upp, tog knappast mer än en dag. Eftersom vi visste att den bara skulle vara temporär så la vi bara stenar under som den stod på.
 
A
Hyra grävmaskin och gräva ur och gräva markröret till elen tar en helg. Plintar gjuter man helgen efter. Lägga markduk och sen hämta ett par lass makadam på krossen med släpet och kärra ut och kratta, det gör man på en eller ett par vardagkvällar veckan efter. Montera byggatsen gör man på fjärde helgen. Isolering, montera dörr och fönster och tak på femte helgen. Sen kommer elektrikern och sätter upp elen.

Detta är för en händig person som har tillgång till släp och tycker det är kul att köra grävmaskin. En bussig kompis/far/svärfar och lite hyrgrejor (laser, spikpicka (eventuellt), kanske släp, minigrävare) så fixar man det där på några veckor. Med byggsats är det inte så mycket som kan gå fel (här lär jag få mothugg), det handlar mest om att vara noga och inte slarva. Stöter man på berg eller andra konstigheter så blir det inte lika kul såklart. Jag gjorde det förra sommaren, men byggde i lösvirke och byggde för uppvärmt bostadsutrymme och då blir det flera moment och detaljer att tänka på. Varför isolera förresten om du inte ska ha uppvärmning?
 
bra-byggare skrev:
Hyra grävmaskin och gräva ur och gräva markröret till elen tar en helg. Plintar gjuter man helgen efter. Lägga markduk och sen hämta ett par lass makadam på krossen med släpet och kärra ut och kratta, det gör man på en eller ett par vardagkvällar veckan efter. Montera byggatsen gör man på fjärde helgen. Isolering, montera dörr och fönster och tak på femte helgen. Sen kommer elektrikern och sätter upp elen.

Detta är för en händig person som har tillgång till släp och tycker det är kul att köra grävmaskin. En bussig kompis/far/svärfar och lite hyrgrejor (laser, spikpicka (eventuellt), kanske släp, minigrävare) så fixar man det där på några veckor. Med byggsats är det inte så mycket som kan gå fel (här lär jag få mothugg), det handlar mest om att vara noga och inte slarva. Stöter man på berg eller andra konstigheter så blir det inte lika kul såklart. Jag gjorde det förra sommaren, men byggde i lösvirke och byggde för uppvärmt bostadsutrymme och då blir det flera moment och detaljer att tänka på. Varför isolera förresten om du inte ska ha uppvärmning?
Som sagt - gör man det själv så blir det ju billigare.
Jag räknade ihop 9-10 dgr + elektriker i ditt inlägg
det blir ca 70-80 mh a' 400 kr ger 32000 + elektriker + material.
Så 53 är kanske lite i överkant, men är det ett fastpris så får man nog räkna på att man tar i lite för oförutsedda händelser - som sagt ta in fler offerter eller gör delar själv...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.