Hej!

Jag och min hustru har tidigare byggt ett litet sommarhus i trä, men nu är jag intresserad av att bygga (eller låta bygga) ett hus i sten/leca/AEROC-block etc, inte minst av brandskäl. En förutsättning för oss är att det är förhållandevis billigt.

Eftersom huset ska stå på en gård har jag inga restriktioner på yta eller så. Min första fundering är därför: Är det billigare/enklare att bygga envåningshus eller tvåvåningshus? (Bottenplattan får någon annan gjuta.) Total yta är inte så viktig (beror av priset) men säg en 120 m2 - vi kan ju alltid bygga på en enhet när vi blir gamla och förmögna...

Nästa tanke: Jag tänkte i vilket fall investera i berg-/jordvärme, som värmer upp golvvärmeslingor så det blir mysigt för tassarna. Därför tror jag att jag kan leva med ett dåligt u-värde och att huset därför inte behöver så väldigt tjocka väggar eller kostsamma material. Vad är då vettigast (snabbast och biligast) att arbeta med?

En tredje och sista fråga: Vad ska man räkna på för tidsåtgång? Om jag lär mig hantverket och murar/limmar själv, vad kan det då ta ungefär? Och om en murare gör det? Jag läste i en annan tråd om priser på 500 000 - 1 200 000 kr för murararbetet och tycker det verkar helt sjukt dyrt för att "stapla lite klossar", men å andra sidan underskattar jag säkert jobbet och deras yrkesskicklighet. ;)

Det här verkar vara ett jättekul sätt att bygga på, inte minst för mig som är uppvuxen med slottslegot Castillos! Stort tack på förhand för svar och synpunkter!

Petter
 
Redigerat:
Jag tycker du har trevliga tankar.
Du skriver att du kan leva med dåligt u-värde. Tyvärr är det inte upp till dig att bestämma. Du har rätt hårda krav på låga energiförluster från myndigheterna. Det hårda kravet är egentligen bra för konsumenten eftersom elpriset skenar... Tänk så många som kommer få sina hus sålda exekutivt om ett par år när elpriset dubblat från dagens höga nivåer.

När det gäller storlek på huset är nog 2plans på platta eller 2plans på källare (också platta) det mest ekonomiska.

Du ska inte vara rädd för att forma och gjuta själv. Svårighetsnivån är inte större än att mura stommen. -Snarare tvärtom.

Det är aldrig fel att ha möjligheten att bygga på en våning till men tänk på att det är ett riktigt projekt.. Det är bättre att bygga fullt + lite till från början än ni tänkt er. Det är lätt att växa ur ett hus...
 
Hej!

Tack för ditt trevliga svar. Har precis talat med en leverantör/byggare av Vimmerby Prefab-hus (se AnnaJohannas tråd) och ska snart få ett förslag från dem. Att bygga i betong på snål budget var i sig inte ett stort problem, men beloppet som AnnaJohanna betalade tycker de är alltför lågt.

Petter
 
Jag bygger 1,5plans nu med bottenplatta på 110m2 i leca. Kommer gjuta samverkansbjälklag som vindsbjälklag.
Sammanlagt för markarbete, platta, murad stomme, gjutet bjälklag och yttertak med underlagspapp landar jag på ca 200000kr i materialkostnad. Sen tillkommer ju allt annat som fasadiso, panel, skorsten, allt invändigt osv så jag landar enl kalkyl på 700000kr nyckelfärdigt. Jag har utfört allt arbete själv så pressar ju priset rätt bra där.

Materialpriser kan man pressa väldigt bra genom att spela ut handlare mot varandra efter att ha tagit in ett gäng offerter. Priset kan pressas ordentligt om man tar lastbil och släp direkt från leverantören. Handlaren hanterar ju inte materialet då utan fakturerar bara mig efter att själv bli fakturerad av tillverkaren.

Hur du än bygger så finns stora pengar spara när du handlar upp materialet. Se till att ta in åtminstone 3-4 offerter på samma material från olika handlare och spela ut dom mot varandra!

Har du möjlighet att ordna fram billig betong och dessutom har tillgång till en lastmaskin kan det vara en idé att fundera på att platsgjuta väggarna istället för prefab eller skalväggar. Lastmaskinen behöver du för att flytta luckformarna som är för tunga för att hantera för hand. Kolla in Hünnebeck och doka så förstår du principen.
 
Gallimatias - tack för alla värdefulla tips! Och du har verkligen lyckats pressa priset själv!

petter
 
Ang. bergvärme så lär det inte löna sig om du inte har ett stort dåligt isolerat hus. 120 kvm och två personer som bor där tror jag att du går med förlust på om du sätter in bergvärme.
 
camelot skrev:
Nästa tanke: Jag tänkte i vilket fall investera i berg-/jordvärme, som värmer upp golvvärmeslingor så det blir mysigt för tassarna. Därför tror jag att jag kan leva med ett dåligt u-värde och att huset därför inte behöver så väldigt tjocka väggar eller kostsamma material. Vad är då vettigast (snabbast och biligast) att arbeta med?
Du får ju inte bygga hur tunna väggar som helst. Huset måste ju klara energikraven enligt energiberäkningen för att få bygglov ;-)

Vi funderade länge på bergvärme men det blev en frånluftspump. OJ, vad vi ångrar det!
Har byggt i leca, dubbelmur, med frigolit emellan. Det är kallt på vintern och kostar massor trots att bara bottenvåningen är uppvärmd, 110 kvm. Elpatron, kompressor och braskamin går för fullt hela tiden. Jag hade definitivt satsat på bergvärme!
 
Om du räknar på hur mycket mer investeringen i bergvärme hade kostat än frånluftsvärmen, så undrar jag ändå om inte frånluften vinner. Man blir väldigt upprörd över någon tusenlapp extra på vintern, men det dröjer länge innan du kommer upp de 100 000+ kronorna som bergvärme kostar.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Om du räknar på hur mycket mer investeringen i bergvärme hade kostat än frånluftsvärmen, så undrar jag ändå om inte frånluften vinner. Man blir väldigt upprörd över någon tusenlapp extra på vintern, men det dröjer länge innan du kommer upp de 100 000+ kronorna som bergvärme kostar.
En frånluftsvärmepump är ju inte gratis så mellanskillnaden blir inte SÅ stor (100.000:).

Kostnaden för uppvärmningen gäller inte någon tusenlapp utan är fördubblad gentemot energiberäkningen.
 
jag går inte i byggtankar och aldrig räknat på skillnader mellan sten och träbygge men har en känsla att vid träbygge går många kronor åt arbetstid medan vid stenbygge är det materialet som kostar mest. Ur en husägarens synvinkel borde ju vara bra att pengar ligger i huset och ej på husfabrikens konto :). Tittar man bara på slutsumman så kan trähus verka billigare men ej så billigt att man ska utesluta sten på grund av det, tycker jag. Hade det varit 50% skillnad så skulle det vara mer avgörande.
Skulle hellre betala för betongsegment, block än för ett hus spikat av alla sortens reglar, skivor, plast och ull som kostar arbetstimmar oavsett om det sker på plats eller på fabrik.
Skulle akta mej för missfoster typ träskellet med puts ovanpå för det är i mina ögon dömt att misslyckas att blanda så olika material trots luftspalter och annat otestad trix.
Otroliga krav på 100% tätthet och väl injusterad ventilation och inga felmarginaler på detta.... lätt att det blir ett litet fel någonstans och .........
gaia
 
Framförallt ständig oro ifall man får vattenläcka, eller om något börja mögla någonstans där man inte kan kontrollera, diskvalificerar trästomme, tycker jag. Sk stenhus där enbart ytterväggar är av 'sten', är inte heller mycket att hänga upp i julgranen. Ett mellanbjälklag i trä är lika känsligt för vattenläckor oavsett trä- eller stenstomme. Det gäller att tänka till när man bygger 'stenhus'. Marknadsföringens makt är underskattad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.