Jag tänkte skaffa en grästrimmer till tjejen.

Vad skall man skaffa?
El med sladd går bort då tomten är stor.
Batteridriven? Är det någon som har testat?
Liten bensindriven sak? Honda har en fin fyrtakt. .

Vad tycker ni
 
Klokt beslut! d^_^b Då slipper du trimma själv. :wow:
Honda´s bensinare skulle jag ha satsat på.
 
Vad skulle du själv ha valt?
Låt henne välja.....
 
Batteridriven givetvis :)
Har en Bosch själv jag är väldigt nöjd med.
Sen är det ingen nackdel att batteriet från häcksaxen är likadant.
 
Hon skall få den när hon fyller år.
Jag slipper gärna gå runt gärdsgården med min stora :)
Hondas fyrtaktare är det någon som har testat den? Den måste vara lättstartad
 
Jag misstänker att hon inte är überintresserad av maskiner, eftersom hon uppenbarligen inte köpt en egen trimmer redan. Såna människor brukar inte tilltalas av förbränningsmotorernas ljud, slabb och avgaser. Därför föreslår jag att ni tillsammans tittar på lite seriösare batterimaskiner.
 
Blindnit skrev:
Batteridriven givetvis :)
Har en Bosch själv jag är väldigt nöjd med.
Sen är det ingen nackdel att batteriet från häcksaxen är likadant.
Är det trådar som slår gräset på den eller en sådan där kniv? Om det är kniv hur fungerar det?

mattiasp skrev:
Jag misstänker att hon inte är überintresserad av maskiner, eftersom hon uppenbarligen inte köpt en egen trimmer redan. Såna människor brukar inte tilltalas av förbränningsmotorernas ljud, slabb och avgaser. Därför föreslår jag att ni tillsammans tittar på lite seriösare batterimaskiner.
Jo så är det nog. Det var därför jag tänkte på en fyrtaktare som skall vara riktigt tysta/rena och inte varava så mycket.
 
Andreas_Hansson skrev:
Är det trådar som slår gräset på den eller en sådan där kniv? Om det är kniv hur fungerar det?
Det är med en typ av plastkniv.
Har ingen annan trimmer att jämföra med så om det är bättre eller sämre än tråd låter jag va osagt.
Den slits och den behövs bytas relativt ofta.
I alla fall om man som jag drar den mot kantsten och murar lite osnällt.
Men det är snabbt bytt och där finns hållare för rätt många knivar på själva trimmern.
 
Har precis forskat lite åt farsan som eventuellt är i köpartagen:

Flärpen lär ta mindre sly utan problem men slits tydligen relativt fort. Ett 24-pack kostar ~70,- från Axminster.

Bosch-plastkniv.jpg


Relevant frågeställning: Finns utbytesknivar att få tag på om fem år?

ART 23 LI är tänkt för upp till 800 meter på en laddning (1 000 meter på 26:an), lite mindre diameter på klippen (23 respektive 26 cm) och lägre volt i batteriet (14,4 respektive 18V). Det går även att hitta dem utan batteri och laddare om man redan har andra Bosch LI-prylar.

ART 23 LI kostar som minst 1 300,- inklusive frakt i Sverige (enl. Prisjakt) men från Axminster får man loss den för 940,- inklusive frakt: http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-art23-li-cordless-line-trimmer-li-ion-144v-prod797381/

Nackdelen med att handla från England är att stickproppen inte passar, kan vara lite klurigare med en laddare då stickproppen ofta sitter direkt på tranformator utan sladd emellan. En adapter kostar dock under 20-lappen från Kina: http://www.dealextreme.com/p/universal-european-ac-plug-travel-adapter-13525

ART 26 LI kostar även den 1 300,- i Sverige men jag hittar den inte hos Axminster.

Reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=qFAYL59H9oM

Använd på riktigt: http://www.youtube.com/watch?v=D5_UKfT_D2c
 
23% tyngre än Bosch ART 26 LI men i övrigt helt likvärdiga data (lite större klippdiameter på Ryobin och klart snabbare laddning), personligen hatar jag trådutmatningsmojänger. ;)
 
Jag har Gardena´n i testet som jag är nöjd med. Tittar man på de andra i testet kunde jag kanske valt en annan maskin, men å andra sidan så hade jag inte velat kånka på ngt tyngre än så. Visst, min tomt är i största laget för den orkar inte med att trimma allt om det är högt gräs. Men laddningstiden är inte så farlig tycker jag.
 
Det såg inte så bra ut för Bosch ART 23 LI. Hade varit kul att se en modernare jämförelse, känns som det borde hänt en del på tre år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.