Hej!

Jag har en gammal Jordvärme anläggning (samma som bergvärme men nergrävda slingor i marken istället för ett borrhål) som skall bytas mot en ny. Jag bad "ETB Installation" om en offert på en Nibe 1245-8 och en RMU 40 (typ en fjärrkontroll).

En tekniker kom på besök och kollade på hur det ser ut i dagsläget och konstaterade att det MAX skulle ta en arbetsdag att byta ut gammal mot ny då slingor osv redan finns på plats. Det som skall göras är alltså att lyfta bort den gammla och ansluta befintliga slingor till den nya.

En Nibe 1245-8 kan man beställa för ca 53 tusen på diverse online-affärer och en "RMU 40" kostar ca 1800kr. 8h arbete borde väl gå lös på ca 4000SEK gissade jag på men offerten som kom visar att de vill att jag skall betala 109000SEK för hårdvara och installation minus ev ROT.

Är detta rimligt eller försöker de skojja med mig?

Hådrvara för ca 55tusen och sedan en installationskostnad på lika mycket till utan att borrhål eller liknande behövs. Är detta vanligt?

Finns det några andra firmor i göteborgs trakten jag bör höra av mig till? Bor i Lindome.
 
Hej,

Jag är i ungefär samma läge som dig. Har en gammal bergvärmepump från 1980 som drog sin sista suck i förrgår. Vi har kontaktat aderby rör i kungsbacka för offert, men inte fått den ännu. Vi har ganska lågt i tak, så det är tydligen thermia duo som gäller (om man ska ha thermia, vilket aderby rör har). Vi har också tänkt använda befintligt hål och dimensionera pumpen så att den har jämförbar prestanda med den gamla. Vad jag har hört av kollegor är att det är när på omöjligt att få tag på en rörpulare i göteborgsområdet, så det kanske är det som ligger bakom den saltade offerten. Ska bli intressant att jämföra vår offert med din. Jag är också på jakt efter alternativa leverantörer för att kunna jämföra. Har du hittat några andra leverantörer som verkar intressanta?
 
Har bara kollat på nibe leverantörer, några jag bett om offert hos (men inte fått någon ännu) är "GAK 031-286794" och "Rörpac 031-441030".
 
Har bytt pumpar i två fastigheter. Ena gången med rörkrökare, tog en dag och kostade 5000kr i arbete. Nästa gång själv, gick snabbare och kostade mindre :))
 
Offerten från Aderby har kommit in. 95kkr för byte till en Thermia Diplomat Duo Optimum 12kW, minus 15kkr för rotavdrag, d.v.s tot 80kkr. Thermias pumpar verkar man inte hitta prislistor på, så jag vet inte vad som är pump och vad som är installation, men vad jag har förstått från bekanta ska det vara ett hyfsat vettigt pris.

//Håkan
 
Om du ska få 15kkr i rotavdrag så ska ju arbetskostnaden ligga på 30kkr annars stämmer det ju inte !

Alltså 65kkr för pumpen och ev övrigt material eller ?
 
Jag tror att det finns ett schablonavdrag för installation av bergvärmepump som är 15kkr. Det funkar alltså inte riktigt som "vanliga" rotavdrag. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Tänkte inte på det bidraget. :blushing:
Kan man inte få vanligt ROT på en del förutom det ?
 
Nu har jag kollat upp hur det funkar med rotavdraget, jag snurrade till det lite. Vid installation av bergvärmepump har det tagits fram en schablon som säger att 30% av totalkostnaden ska räknas som arbete. D.v.s. är offerten på 100kkr räknas det som att arbetskostnaden är 30kkr och material är 70kkr oavsett vad det egentligen är. Avdraget blir då 50% av 30kkr. Gissar att det är ett sätt att komma runt kreativa fakturor.
 
Bytte min drygt 15 år gamla bergvärmepump för drygt ett år sedan, fick ROT avdrag och ovan nämnda schablon gällde = 15% på hela fakturan, vilket i verkligheten blev mer än planerad arbetstid i offerten. Blev totalt 73,000 kr för en IVT C9 HT+ plus volymtank ny rördragning mm.

Mitt råd till TS, välj annan leverantör! Priset är för högt även om bortforsling av gamla vp ingår.
 
Ofan Jag hade ingen aning om att det ska va 15% på hela klabbet också. Inget som EBT Installation upplyst om.
 
Strunt samma hur stort avdraget är.. Begär alltid in tre offerter från tre bolag, kolla även med egen elektiker/rörmokare på löpande... Och köp vad du skall ha själv. Löpande ger dig 50% i ROT.

Men vänta tills du fått två offerter till. Och... när du ber om två till, säg att du redan har en på X kronor.

Att det skall va så svårt att få vettig offert. Och att det kan skilja så grymt mycket på dem. Vill dom inte/hinner inte, så säg det istället för att dubbla offerten.
 
Priset är väldigt högt, lika mycket som hela min bergvärme installation, 190meter, ivt 9kw. + all rördragning, 300L knäpptank mm.

Bergvärme leverantörerna brukar också har bättre priser än online varuhusen. Men är efterfrågan hög så ökar ju också priserna.

Jag har hört att det inte alltid är så bra att byta bara pump utan att komplettera hålet/slingan. Nya pumpar har mycket högre kapacitet och tömmer snabbare ett hål på värmen än vad den 20 år gamla pumpen gjorde.
 
Hej!

Har det inte helt lätt att få en offert jag tycker är OK.

Bad om offert från GAK, fick ingen!?

Fick en offert på "IVT HE C7" från Energiteknik i Partille på 81000 efter rot. Då detta var första offerten på IVT slog jag inte till utan letade vidare. (kanske dumt)

Nu har jag även fått en offert på exakt samma jobb och apparat fast från "Walter Hansson" i kungsbacka. Denna offerten är dock på hela 99500 efter rot. En diff på nästan 20000SEK!

Det är en sak som Walter hanson tagit upp som ingen tidigare sagt något om. Att jordslangen (430m) måste tömmas på glykol som måste skickas för distruktion och sedan fyllas med bioetanol. Offeren är inte specad i vad som de olika ingående paketen kostar ( han vägrar ). men via telefon har han sagt att detta tömmande och fyllande av slangen tyvärr är mycket kostsamt.

Stämmer detta? Är det troligt att jag skulle åka på att betala detta om jag tar en annan offert där de "missat" att min slang har "fel" sörja i sig?

//Erik G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.